Lokalpatriot: En dag på Sundbybergs Köksbryggeri



Ett (rätt långt) stenkast från Sundbybergs pendeltågsstation ligger Sveriges snyggaste bryggeri, säger jag stensäkert utan att ens ha varit på de flesta bryggerier.




Efter kylig promenad på typ 7 minuter give or take var det väldigt skönt att bli mottagen i en varm dimma av malt, och en trevlig bryggare vid namn Thomas. Alla frågor jag kunde tänkas ha glömdes snabbt bort i beundran av stället.... Jösses...!



Ett väldigt symmetriskt uppstyrt bryggeri, med väldigt tilltalande glansiga golv och skinande rena lagringstankar mitt uppe i en kyrka som liksom gav känslan av en gammal "dammig" skola. Gammalt och nytt i en snygg symbios.




Entusiasmen och den busiga glädjen hos Thomas när han, med raska steg och stolthet, visade runt mig på bryggeriet värmde i hembryggar-hjätat mitt. Om Darren kändes som "att se ett barn i en leksaksaffär" på BeerStudio så var detta som det gånger 1000.



Efter en stund dök Peter upp, som är den andra tredjedelen bakom bryggeriet. Den tredje delen Per var dock hemma med sjuka barn så honom fick jag inte chansen att träffa. Vi pratade rätt länge om jäster, humle, olika ölstilar och hembryggarplaner. Om Sundbybergs framtidsplaner. Om jobbet inför.



(Kul kuriosa: Elektrikerna fick jobba i över 9 månader med att dra om strömmen, byta sladdar, uttag och allt)

Två barndomskompisar och kusinen till en av dem. Nu står dom som tre delägare (med majoritet) till bryggeriet, där resten finansierades med aktier - vilket innebär att de har rätt fria händer och slipper pressen att behöva brygga ENBART för att hinka in pengar.



Men vid första anblicken kanske deras sortiment ser lite "vanligt" ut. Öl som vem som helst kan sätta sig ner, bara dricka rakt av "och vara sig själv för en stund" ;)

  • Sumpan Ale, en pale ale med inspiration från England. Låter lite dammigt? Den är lite intressantare än så med fruktiga Nelson Sauvin och lite kryddig rågmalt. En riktigt ren och fin pub-ale med en trevlig fruktig touch
  • Löfströms Lager, en ofiltrerad lager som så vitt jag förstod det som mest var en bryggning för att få känn på bryggverket. Inkörningsbryggning med brygginstruktören som de fick på köpet...
Inget utflippat som champagnejästa rågdubbelipor med enbart slovensk humle liksom... Hehe ;)

Att göra en lättdrucken modern engelsk pale ale går hand i hand med deras passion för just den typen av öl och att skapa en öl som tilltalar en större publik.


Snart lanseras även en ren och fräsch kölsch, en passionsfruktsaison, en ingefärsöl, och en mäktig kaffestout.

Thomas och Peter är vana hembryggare med en hel drös intressanta öl bakom sig. 2011 tog de silver i domarklassen på SM i hembryggd öl med sin kaffestout "Lasse i Gatan". Sedan har de b.la. även gjort  flamländsk suröl, rödbetsöl och slånbärslambic... Det säger ju en hel del om kompetensen liksom.


Dagen till ära skulle en prototyp av en kommande öl bryggas, en ingefärsale. Ett recept som de finslipat in i minsta detalj under årens lopp. Kommentarer som "Ingefäran kommer fram bäst om man lägger i den 20 min innan kokslut" fick mig att dra den slutsatsen...



När de var (för) upptagna med div. bestyr lämnades jag ensam, som om det var den naturligaste grejen i hela världen. Man kan ju tolka det hur man vill, men jag kände mig väldigt välkommen. Kändes som att de litade fullständigt på mig, och jag kunde snoka runt som jag ville.. i min egen takt.. :)




Jag spenderade mer än en halv dag på stället utan att få nog, och när jag väl skulle gå sa de snarare "Ska du redan gå?" än "Amen gud vad skönt, nu kan vi äntligen jobba!" ;)

Jag har svårt att tänka mig att framtiden inte är något annat än ljus som den ljusaste och finaste sommardagen för Sundbybergs Köksbryggeri. Lokalen är fullständigt makalös, planerna är stora - men "nyktra", människorna bakom är fulla av energi, entusiasm och ideér. De kunde liksom spontant bryta ut i storslagna framtidsplaner mitt uppe i lakningen..



En medlemspub kommer öppnas, ett samarbete med en konstsamlande bekant har förvandlat bryggeriets övervåning till en konstutställning, och storleken på lokalen tillsammans med serveringstillståndet gör att man kan hyra ut hela stället till olika events. Man har t.ex. redan haft ett bröllop på plats!



Jag ser verkligen fram emot ett återbesök hos dem för mer hembryggarsnack och häng.



Följ dem på facebook eller läs Tobbes oerhört snygga inlägg om dem på 99bottles

Kommentarer