Bryggning och provsmakning av PARISCADE

PARISCADE
american pale ale



En rakt på sak, all american pale ale utan konstigheter och krusiduller. Med några små förändringar från tidigare versioner börjar den verkligen hitta hem liksom. På vissa sätt en av de bästa öl vi gjort.

Den är riktigt snyggt bärnstensfärgad, helt kristallklar. Fluffigt vitt skum. Bottensatsen är minimal.

Doften är superhärlig, trots att den stått på flaska sen slutet av december. Grapefrukt, kåda, tall, blodapelsin och maltsirap. Väldigt inbjudande!

Den har en rätt fyllig kropp med en lätt kolsyra och en vänlig, men bestämd beska. Smaken går vidare på samma tema som doften, fast med mer fokus på Tutti Frutti godis, syltad apelsin och brödig malt.



Jag är skitnöjd på alla sätt och vis, men är ändå inställd på att göra vissa små förändringar till v.4. För det första tänker jag mäska högre (66°C), sen kommer vi använda mindre humle, och sist men inte minst ska Victory malt ska få göra entré i maltbasen för en lite kakigare/brödigare maltsmak.

Har även börjat laborera med att tillsätta aromgivan när man kylt ner vörten till 85°C, och det kommer vi förmodligen köra i nästa version. Jag vet inte om jag inbillar mig, men i de två vi gjort så i tycker jag att humlearomen har varit mer framträdande.

Etikett av bror Svante!



INFO
Malt
3500 g pale ale malt
1000 g Wienermalt
250 g Crystal 100
150 g Syramalt
100 g Carapale

Mäskschema
10 min @ 55°C, 60 min @ 64° C, 5 min @ 74°C

Kok 60 min
90 min - 19 g Pacific Gem (15,7% AA)
30 min - 20 g Cascade
00 min - 40 g Amarillo

Torrhumling 7 dagar
80 g Cascade
60 g Amarillo

Jäst
1 pkt US-05. Jäst under hyfsad temperaturkontroll mellan 17-19°C. Vid högre temperaturer tycker jag den jästen skapar en del otrevliga bismaker.

Övrigt
Volym (färdig vört): 20 L
OG: 1,054 - FG: 1,010
Alkoholhalt: ca 5,9% (efter primning)
Bryggdag: 5/12 - Tappad: 20/12 -13
Primad med ca 4,8 g vanligt socker / l

Kommentarer

  1. Ser ju galet god ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Har EN flaska kvar. Om du är sugen? Lär väl vara redigt "trött" när jag väl skickar ett paket, men alltid nått :)

      Radera

Skicka en kommentar