Bryggning och provsmaking av JORDNÄRA

JORDNÄRA
oatmeal brown ale



En sån där öl vi hade funderat på ända sen Cigar City Maduro Brown Ale släpptes på systemet i slutet av 2011. En fyllig, inte så alkoholstark (i våra mått) och smakrik öl som man lika gärna kan dricka i sin ensamhet som till en måltid. Och dricka flera stycken av.

Hinkabillity liksom, som verkar vara det nya svarta...

Med en tydlig homage till både den amerikanska och engelska bryggtraditionen blev det en rätt mörk brown ale, med mycket engelsk humle (allt är relativt!), malt från Europa och USA, och såklart den tongivande engelska jästen WYeast Thames Valley, som ryktet sa att Cigar City använde.

Havregrynen (ekologiska givetvis!) rostade vi en vecka före användning. 45-60 min i 150°C. Sen fick de luftas till bryggdagen. Rekommenderar verkligen rostade havregryn till mörka(re) öl, om man vill ha en lite kakighet, kaffe och marsipan i sin bärs.

För att undvika en allt för utjäst öl hade vi i rätt mycket karamellmalt och annat jox, samt mäskade hyfsat högt.

Det blev jäkligt bra!

Den är mörkt brunröd med en skitigt skum. Både doften och smaken drar åt marsipan, kakor och (mellanrostat) kaffe med tydliga drag åt höst/skog och maltsirap. Humlen bidrar med en minimal blommighet. Knappt någon beska. Klibbig och fyllig. Lång och söt eftersmak.

Jag är riktigt nöjd med denna och kommer brygga den fler gånger!

Vi gjorde en version två av denna, med en del brunmalt. Den blev så olik orginalet att den fick ett eget namn (CHOCKIS). Brunmalten gav den en ordentlig chokladighet. Så till version tre går vi tillbaka till orginalet och bara småpillar lite. Lite småsugen på att kasta i lite potent amerikansk humle också.. Typ Cascade. Vi får se hur det blir i höst...

En av de sista (om inte DEN sista) öl som vi jäste helt okontrollerat i rumstemperatur och utan riktig rengörning av flaskor. Vilket märks på den här flaskan. Den både luktar och smakar "hembryggt" sina fina egenskaper till trots...

Etikett av mig. Gjord enbart för info och identifikation.



INFO
Malt
4000 g Maris Otter Pale Ale
500 g rostade havregryn
500 g Crystal 100
300 g Chokladmalt (Castle Malting)
200 g Coffee Light (Castle..)
200 g Amber (Castle..)
100 g risskal
(1 msk 5,2 pH Stabilizer)

Mäskschema
60 min @ 67° C, 5 min @ 74°C

Kok 60 min
60 min - 1 tsk kalciumklorid
60 min - 9 g Pacific Gem (15,7% AA)
20 min - 20 g Bramling Cross
20 min - 1/2 krm Protafloc
05 min - 80 g Bramling Cross

Jäst
1 st smackpack WYeast 1275 Thames Valley. Jäst i rumstemperatur

Övrigt
Volym (färdig vört): 20 L
OG: 1,054 - FG: 1,014
ABV: ca 5,4% (efter primning)
Bryggdag: 29/8 - Tappad: 22/9 -13
Primad med ca 4g vanligt socker / l

Kommentarer