Obalanserad på BeerExpo 2014

"Solen sken. Skratten ekade i tågvagnen. Kamraterna sken ikapp med den härliga vårsolen..."

Eller något. Det var iaf en trevlig dit-resa med div hembrygder och köpesöl plus en god ost från Lidl.

Väl framme bestämde vi oss för att promenera bort till Brigaden. Linköping är en mysig och fin stad, och vädret var perfekt. De 30 minuterna det tog att ta sig dit var lätt värda. Blev en mysig promenad bredvid en porlande vårbäck och kringelkrokar runt mysiga hus.

Vi hamnade rätt långt bak i kön, trodde vi... Tills det började välla in folk från alla håll och kanter och vi kunde se slutet på den U-formade kön om vi bara vred huvudet lätt åt vänster.

Och nu skulle jag på förhand vilja be om ursäkt för de rätt usla bilderna. Gustav Lindh och Robert Helberg levererar dock som vanligt.

Kl. 12 öppnades dörrarna, och jag tror fan vi var inne på mässan med vår första öl i handen efter mindre än 10 minuter. Jäkla bra jobbat där, BeerExpo!

Brekeriets Blondette fick bli första ölen. Och vilken jäkla öl! Bröderna har tagit ett stort, och välkommet, kliv framåt. En ljus, lätt och fräsch suröl på 6%. Frukt, funk, och surkåls-syra i ett och samma glas. Gillade den väldigt mycket, och ser med stor spänning fram emot fler suröl från dem.



Gick vidare till Constant Companion och drog igenom deras OWA Beer. En japan som spökbrygger lambic i Belgien med japanska influenser. Helt klart superintressant! Yuzu hade en väldigt distinkt ton av "något jag inte kunde sätta fingret på"... ;) Mycket citrus, mycket "asiatisk mat" typ. Sakura, med körsbärsblomblad, var lite over the top. Blev lite väl mycket körsbärsmarmelad och tantparfym för mig.


Ume däremot, med sura japanska plommon, var oerhört bra. Smakerna gick ihop mycket bättre. Funk, syra och frukt gick ihop suveränt bra. Ryktas om att alla tre kommer släppas på Systembolaget i vår... i 375ml flaskor. Perfekt!

Efter några öl hos div. utställare var jag framme vid nästa stora mål: Beerblioteket och Närke Kulturbryggeri.



Hos Närke provade jag Pannknekt Plain Porter, vilken var helt sanslöst bra och Närkes storhet gick upp för mig. Äntligen! En fyllig och väldigt smakrik rakt-på-sak porter utan krusiduller. Superbra! Vidare provade jag Svarte-Kungen, som var helt OK och Viking-IPA som knappt var drickbar.. Hahaha... Den luktade awesome, typ krut och salmiakpastiller, men jag har nånting emot ljus öl med rökmalt ;)



Jag provade det mesta Beerblioteket hade med sig. El Dorado Lager, som smakade som en ren ale snarare än lager. Helt OK. De har kylrum på g, och då ska de förhoppningsvis kunna släppa ifrån sig lite bättre lagers. Deras IPA smakade gott och fräscht liksom, men ingen wow-upplevelse. Deras Mocca Porter skippade jag, är inte så förtjust i kaffeöl.

Men sen vet ni, då provade jag deras Rye IPA, och jäääääääääävlar! Det var kärlek i min mun. Fyllig, klibbig, fin beska, bra maltighet och skön humlighet. Det var en av de enda ölen jag tog en påtår av faktiskt. Beerblioteket, ni har en ny fanboi!



Nu har jag nästan skrivit en bok, så jag droppar några andra höjdpunkter snabbt:
  • Malmö Brygghus Hop-Man. Bevisar att de forfarande har ett starkt grepp på Sveriges bästa IPA
  • UINTA Labyrinth, Wicked Wine. 3 år gammal vintage. Kolsvart, vinös, tjock, klibbig. Så bra att man vill gråta, hoppa, skratta och skrika samtidigt. Finns fortfarande som privatimport. Lätt värd sina 200 kr!
  • Stronzo Saison Noir. Drack den nyligen på en fest, och nu igen på mässan. Kan vara det bästa dom släppt. En murrig, funkig, syrlig mörk saison. Finns att köpa på Systembolaget
  • The Bruery Oude Tart, VilleValla. Surt, maltigt, mäktigt. Sjukt fin suris.
  • Boulevard Smokestack Bourbon Barrel Quad, Cask. Tokmycket bourbon, men där bakom lurade en väldigt avslappnad, maltig och fruktig quad. Riktigt najs 
  • osv osv.. säkert glömt något...
Jag vågar påstå att detta var den bäst arrangerade BeerExpo hitintills. Luftiga och fräscha lokaler, många sköljstationer, många och fräscha toaletter, en skön och avslappnad kafeteria i direkt anslutning till mässan där man kunde pusta ut och ta en körv alt. macka m kaffe.


En skön stämning dominerade hela mässan. Utställare var väldigt öppna och pratglada, besökare såg nöjda och glada ut.


Åkte därifrån sjukt glad och upplyft. Smockade i mig en McFish & Co med en påse chili cheese vid sidan av. Satt å småpratade/småmyste i Bistrovagnen hela vägen hem med en dyr öl i handen.

Well well, nu ska jag återgå till sängen och kurera mig. The fever got me.. Will get well soon. Ser redan fram emot nästa år. Well done alla inblandade!

Kommentarer