Lokalpatriot - inledning

Mitt besök på BeerStudio gav mig mersmak. Det var väldigt trevligt och inspirerande att vandra omkring på nån annans "lekplats" (jo, jag vet att det är fett mycket jobb att driva ett bryggeri - ingen lek liksom) och höra deras passionerade vision.

Jag upplever att det är mycket snack om bryggerier från Göteborg och Skåne just nu. Och det är väl inte så konstigt eftersom det ploppar upp nya bryggerier i Götet hela tiden, verkligen en stad med grymt fin ölkultur!

Men Stockholm då? (Med Stockholm menar jag storstan, dess förorter och andra städer som man når med SL. Räknar då bort Bålsta, Knivsta, Uppsala och Nyköping osv. även om det GÅR att ta sig dit..)

Vilka finns det här?
  • Adelsö Bryggeri
  • Brewing Költur
  • Bryggeri Nyckelbydal
  • Gamla Enskede Bryggeri
  • Mariatorgets Microbryggeri (TILLAGD 3/2)
  • Modernist Brewery
  • Monk's Café
  • Nya Carnegiebryggeriet
  • Nynäshamn Ångbryggeri
  • PangPang Brewery
  • PKLK Bryggeri
  • Sigtuna Brygghus/St Eriks
  • STHLM Brewing Company
  • Sundbybergs Köksbryggeri
  • Södertälje Bryggpub
  • Södra Maltfabriken
  • Värmdö Bryggeri
  • Äppelfabriken
Har jag missat nån? (CAP och Omnipollo har väl inget eget bryggeri?)
Känner du till alla? Nej? Tänkte väl det... Det gjorde inte jag heller.

En del av dessa är, ur mitt perspektiv, mer intressanta än andra. Jag har ju mina preferenser liksom.. Men egentligen skulle jag vilja träffa alla bryggare, "känna" deras passion, höra deras vision och se alla bryggerier i Stockholm, men av olika anledningar kommer det aldrig hända tror jag.

Under våren/pappaledigheten ska det iaf bli mitt "main focus" att ta reda på mer om "våra" bryggerier och sprida lite mer info om dem (så gott det går på min lilla skitblogg). Ska försöka besöka ett par stycken av dem (får väl se vilka som vågar ta emot herr Obalanserad...)

Här är några en dem som jag är väldigt nyfiken på just nu:
STHLM Brewing Company
Certifierat ekologiskt bryggeri. Gör bl.a. en Oud Bruin som ska ligga på Champagne-fat. Följ dem på Instagram, http://instagram.com/sthlmbrewingco. Läs mer om dem på 99bottles sida, http://99bottles.se/2013/12/06/sthlm-brewing-co-on-sodermannagatan/

Modernist Brewery
Hemlighetsfulla, men lovar att avslöja mycket inom kort. Har lagt upp en hel del lockande bilder på sin facebook-sida, https://www.facebook.com/modernistbrewery. Checka även deras hemsida, http://modernistbrewery.com/

Sundbybergs Köksbryggeri
Huserar i en ombyggd kyrka. Hört/läst rykten om ett experiment a'la flamländsk suröl. Följ dem på facebook, läs om ombyggnaden och läs ett repotage på 99bottles

PangPang Brewery
"Stockholms äldsta microbryggeri". Framställs på något sätt som kaxigt och edgy, men Fredrik själv är hur trevlig och tillmötesgående som helst. Gör nog (en av) Sveriges bästa pale ale (Puttin in hours) enligt mig. Brygger en hel del spännande och bra öl, och sticker verkligen ut på ett bra sätt. Facebook-sida

Södra Maltfabriken
För att vara ett "relativt" nystartat mikrobryggeri är dom fan jävligt stora, med stora ambitioner och stor kapacitet. Ganska utskällda (av ölnördar) för div. felsmaker i ölen, men de jag druckit från dem har varit jäkligt goda! Facebook-sida

Och sist men inte minst....
Nynäshamns Ångbryggeri
Det vore som en dröm att få besöka ett av Sveriges äldsta kraftöls-bryggerier. Bötet är en klassisker, likaså Bedarö Bitter och Landsort Lager. Har på senaste tiden gjort en hel del intressanta samarbeten med grymma bryggare från USA (Dogfish Head och SKA!!)

Vidare skulle det vara mycket intressant att dyka in i hjärnan på Mattias Hammenlind (CAP) och Henok Fentie/Karl Grandin (Omnipollo)...

Får väl se hur långt mitt mod, min nyfikenhet och min ambition tar mig...

(btw, ni anar inte hur svårt det är att skriva något hyfsat vettigt med en 1-åring som klättrar upp och ner i knät på en oavbrutet, kör stora bilar på ens hand och tangentbord samt två större barn som sitter brevid och tittar på hysteriska ryska tecknade filmer på youtube och frågar märkliga frågor.... detta varvat med oprovocerade bråk...)

Kommentarer

Skicka en kommentar