BRONXENG PILSNER

BRONXENG PILSNER
pilsner



Efter den ganska misslyckade BRONXENG BÄRS gav vi oss på försök nr 2 med underjäst öl. Vad gjorde vi för förändringar då?
  1. Bytte jäst, samt gjorde en stor förkultur på den
  2. Bytte humle
  3. Ändrade mäskschema
  4. Använde en BetterBottle till primärjäsning
  5. Slängde i lite risflingor, bara för att krispa till den lite
I grund och botten ville vi helt enkelt göra en väldigt ljus, krispig och ren pilsner. Gärna under 5%. Att göra en ren öl är kanske bland det svåraste som finns. Och att få en öl att bli krispig när man flaskjäser är också svårt (har jag fått för mig).

Hur blev den då?

Den blev ljus, väldigt ljus. Och fräsch. Men pilsner? Njaaa.... Krispig? Njaaa... Ren? Hmmm... Precis som med BÄRS är den och fingrar på "renjäst ale" snarare än "pilsner/lager", men närmare pilsner den här gången iallafall.

Det är absolut inget fel på den - den är jättegod - men det är ingen typisk pilsner. Den jäste alldeles för varmt.

Luktar lite lätt sött, liksom som ljus sirap, med en diffus blommighet växlat med dov humle. Smaken drar ena stunden åt fläderblommor för att nästa stund gå över till ganska renodlad pilsner med smak av vitt bröd, deg (på ett bra sätt) osv osv.

Många som druckit den har tyckt att den luktar och smakar mycket blommigt, med en massa fläderblom. Har även fått frågan om den möjligtvis är brett-infekterad, vilket jag är helt övertygad om att den INTE är (för en gångs skull!)

Förbättringar då? Ja! Jag är alltid sugen på revansch och förbättring. Vad kan man göra då?
  • Först och främst, köpa en bättre kyl och verkligen jäsa vid 8-10°C
  • Sänka alkoholhalten
  • Öka beskan
  • Byta humle ännu en gång, och använda en mindre mängd. Sugen på Saaz.
  • Slänga i jästnäring och Protafloc
  • Ev. slänga i lite kalciumsulfat
INFO
Malt
3800 g pilsnermalt
500 g risflingor
200 g carapale

Mäskschema
10 min @ 50°C, 60 min @ 65°C och 5 min @ 74°C

Kok
60 min - 17 g Pacific Gem (15,7% AA)
20 min - 20 g Hallertauer Mittelfrüher
01 min - 80 g Hallertauer Mittelfrüher

Jäst
En dubbel förkultur på White Labs WLP800 Pilsner lager. Jäst mellan 10-14°C i 4 veckor.

Övrigt
Volym (färdig vört): 18 L (tror jag)
OG: 1,050 - FG: 1,010
Alkoholhalt: ca 5,2%
Bryggdag: 12/9 - Tappad: 23/10
Primad med ca 5 g vanligt socker / l

Kommentarer

  1. Prova att använda Northern Brewer som bitterhumle istället.
    Kolsyrejäs inte med strösocker och försök kolsyrejäsa i samma temperatur som ni jäst ölet i ca 1 månad eller den tid ni behöver för att få kolsyra och kalllagra därefter. Märker enorm smakskillnad på varmt kolsyrejästa lagers mot kallt dito. Upplever också att strösockret ger smakbidrag tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glömde: Det är en rätt rejäl 1 minuters giva, för en tysk pilsner hade jag inte använt mer än 1g/l mellan 1-5 minuter, möjligen 2g/l men inte mer.
      Troligen därför den luktar och smakar rätt blommigt

      Radera
    2. Grymt! Tack för bra tips!

      Vi flaskjäste i rumstemp pga platsbrist. Om vi köper en ny kyl bör vi kunna lösa det. Så då ska vi testa det.

      Tror du att det kan vara smart att gå över till druvsocker/dextros till primingen?

      Och ang. 1 min givan, ja.. den är sanslöst stort.. men det handlar egentligen mest om att jag ogillar att ha öppnade paket humle i frysen.. Haha ;) Men jag ska försöka hålla mig vid nästa försök.

      Radera
    3. Bryggsocker/dextros ger ju mindre smakbidrag än strösocker så det är säkerligen bättre, spraymalt funkar utmärkt också men kan mörka ölen lite. Exprimenterar runt det där lite, nästa pilsner som bryggs kommer jag spara vört och frysa in till kolsyrejäsningen
      Ta bara ur så mycket luft ni kan ur förpackningen och fryspåsen om ni använder det så klarar sig humlen ganska bra i frysen ;)

      Radera

Skicka en kommentar