En snabbis på BeerStudio

Såg imorse att Portersteken var på väg till Umeå för ett besök på BeerStudio och fick lite eld i baken.

JAG VAR JU DÄR FÖRST! ;)

Dock är jag helt säker på att Porterstekens inlägg kommer vara mer välskrivet och ha snyggare bilder.

Nåväl, här är min upplevelse på BeerStudio!

Både jag och min fru är födda och uppvuxna i Umeå (dock träffades vi långt senare i livet i Stockholm), hennes familj bor fortfarande kvar där och av den anledning brukar jag förgylla Umeå med min närvaro under juldagarna och vissa sommardagar.

Under min vistelse i Umeå hade jag egentligen bara EN sak jag ville, nej MÅSTE, göra: Besöka BeerStudio!

Ett bryggeri startat av Darren Packman. Mannen bakom BeerSweden, BeerSwedenForum och även BrewDog's Hello my name is Ingrid på sätt och vis.

Darren är en rätt upptagen man, men var väldigt tillmötesgående och ville gärna visa bryggeriet och dagen innan jag skulle åka hem fick jag äntligen besöka ett bryggeri för första gången!



Och jag skulle kunna sluta där, för det var den stora upplevelsen för mig. Att vara på ett riktigt bryggeri liksom. 



Men jag måste ju nämna Darren och bryggeriet i denna historia också...

Lokalen är uppdelad på en undervåning och med ett våningsplan ovanför. Allt handikappanpassat - vilket jag ger stor tummen upp för, då min mor sitter i rullstol.



Bryggeriet med allt vad det innebär täcker hela undervåningen (entréplan).



På övervåningen finns en stoooooor träbänk m. bord format som ett U där tanken är att olika "tastings" ska hållas. Intill tastingrummet (som har utsikt över bryggeriet) finns en liten pub a'la Bishops Arms. Fullproppad med gamla second hand soffor och väggarna prydda med Darrens bästa ölbilder. Väldigt mysigt. Ville bara sjunka ner i en soffa och smutta hälla i mig öl...

Det var väldigt kul att se Darren på bryggeriet, det värmde i själen liksom. Som att se ett barn i en leksaksaffär typ, fast ändå inte. En lekfull liten buspojke, full av ideér, ostoppbar men samtidigt med båda fötterna på jorden.

Han visade stolt upp kylanordningen till lagringstankarna på ett sätt som liknar hur ett barn visar sin bästaste coolaste fräckaste favoritleksak :P

En tydlig vision hade han också:
Att få till medelstark (runt 5%) och ren öl. En rätt naken pale ale. Inte naken på det sättet att den saknar humle, för det gjorde den verkligen inte. Utan bara väldigt ren, utan krusiduller. Och det var den också. Jävligt ren och god, och jävligt snygg!



Och vidare på det spåret går man.. Vad sägs om en oatmeal brown ale på ca 5% fullproppad med smak? They got it. Den var yummy! Fyllig trots sin låga alkoholhalt.



Han vill börja jobba på botten. Bygga upp en schyst bas till en öl för att sedan ta ut svängarna mer (och tro mig, han har gott om svängar i sina planer!).



Han pratade också om problematiken/spänningen med att lära känna ett nytt bryggverk. Att det tar ett tag att köra in det och bli "kompis" liksom. Om hur jävla slitsamt arbete det hade varit för att få igång det.

Allt jobb var verkligen hands-on. Det tappades för hand (via beer gun), "kapsylerades" för hand, sattes etikett för hand. Iofs är det väl så för alla småbryggerier antar jag ;)

Det märktes att han var fett lättad och glad över att de ÄNTLIGEN hade kommit igång, den glädjen gick inte att ta fel på.




Jag lämnade lokalen upplyft, inspirerad och glad. Och jag tror att alla som kommer dit kommer ha liknande upplevelser.

Det gör mig väldigt glad att Umeå är en på väg att bli en riktigt schyst ölstad. Många superduktiga hembryggare och ett par olika mikrobryggierier. Ser fram emot ett återbesök i sommar.

Kommentarer

  1. Onekligen en intressant resa. Ser verkligen fram emot att få dricka öl från BeerStudio.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar