BRONXENG SOMMAR IPA

BRONXENG SOMMAR IPA
India Pale Ale



Version 2012 blev förbannat god, och nu var planen att denna skulle bli ÄNNU bättre.

Planen var att göra den lite ljusare och krispigare, lite beskare och maximera humlesmak och -arom. Sedan hade jag läst på shbf om ett mäskschema som lät intressant, och eftersom vi brygger med en BrauMeister är det ju inga problem att köra en massa olika raster.

Tyvärr gick det inte som planerat... Suck... Jag var nog missnöjd med den redan vid tappning. Den hade inte alls det där humle-schwunget jag var ute efter och fick en rätt kantig beska. Inte blev den heller bättre av att "bronxengsjukan" (dvs brett!) förmodligen tog grepp om den vid tappning och förvandlade den till en rätt skummande och smått obalanserad IPA efter ett par veckor.

Som färsk drog doften åt mogen tropisk frukt, kattpiss och typisk Nelson doft. Ljusgul med ett vitt fluffigt skum. Snyggt disig och juicig. Lätt i mun, fruktig och så den där beskan som avslutning...

WLP007 är inte en jäst jag personligen skulle rekommendera till en IPA. De gånger jag använt den i en IPA har den jäst en bit under 10-strecket, och det är på tok för torrt. I imperial stout fungerar den utmärkt iaf. Men det är väl upp till var och en...



Utvecklingspotential då?
Jadå... Självklart!

Till sommaren 2014 kommer vi göra en nerbantad version av denna och kalla den för SUMMER GALAXY. Vi plockar bort pilsnermalt - kör enbart med pale ale och cara 20. Plockar bort Nelson Sauvin för att få fokus på Galaxy och Summer istället. Byter ut WLP007 till Safale S-04, för vi vill fortfarande ha en lite brittisk karaktär på den, men utan att den ska jäsa ut så jävligt.

Mäskschemat förenklar vi också, märkte faktiskt ingen skillnad på detta "mer komplicerade mäskschema" mot ett "vanligt enkelt"

INFO
Malt
3 kg pale ale malt
2 kg pilsnermalt
300 g cara 20

Mäskschema
10 min @ 38°C, 30 min @ 62°C, 30 min @ 72°C och 20 min @ 78°C

Kok
60 min - 25 g Pacific Gem (15,7% AA)
20 min - 50 g Summer
01 min - 50 g Nelson Sauvin

Jäst
Ett rör White Labs Dry English Ale (WLP007). Jäsning i "rumstemperatur"

Torrhumling (7 dagar)
100 g Galaxy
50 g Summer
50 g Nelson Sauvin

Övrigt
Bryggdag: 22/5 - Tappad: 25/6
OG: 1,060 - FG: 1,008
Alkoholhalt: ca 7%
IBU: ca 60
Primad med ca 5 g vanligt socker / l

Kommentarer