Mikkeller Santas Little Helper -10, -11, -12 och -13 mot varann

Sådärja, då var det dags att köra min traditionsenliga vertikalare igen då.



Med fyra stycken öl på 9,1% framför mig en fredagskväll kändes det som att jag kunde behöva sällskap, hade dessutom lite bryggrelaterat att pyssla med hemma hos papsen så jag tog med mig en kassa tomtehjälpredor och begav mig ut i regnrusket.

Noll julkänsla whatsoever.

Nåväl, en tradition är en tradition. Hur dum den än är ska man stå fast och trampa på samma ställe och vägra vika sig. "Jag ska göra som jag alltid gjort!"

Enough small boom let's boom the boom-ah

Jag beslöt mig alltså för tre vintrar sen att börja spara på denna öl, för att kunna köra en ändlös vertikalare i all evighet för en tradition är en tradition!!!

Men skitsamma, nu är jag less på skiten och nästa år blir nog toppen av vågen, som sedan kommer ebba ut.

Ölen då?



Årgång 2010
Tyckte jag (och Sven) bäst om. Väldigt god. Fyllig, söt och oxiderad. Mycket torkad frukt och mörk choklad. Smått syrlig. Väldigt trevlig smuttaröl. Kryddningen var rätt laid back. Var värd att spara så här länge.

Årgång 2011
Finast flaska. 375 ml med röd folie. Najs! Mycket kortfattade anteckningar på denna: "chokladpralin. god". Jaha? Vad försöker jag säga med det? Mindre syrlig och trevlig än 2010an, med mer choklad, lite inlagda körsbär och lite hetta från alkoholen. Men i stort sett samma sak.

Årgång 2012
Liten fånig flaska för första gången. Go suck a fuck liksom. Och denna årgång var sämst också. Som en tunn och smaklös Trocadero med för mycket kolsyra. Nähäpp…

Årgång 2013
Till och med ännu fulare än årgång 2012, nu med helt ny etikett. Jag gillar Keith Shore i vanliga fall, men med en julöl vill jag ha pompa och ståt, inte stora fötter och liten kille!! Sabba inte traditioner! Alltså!!

Förutom att etiketten har ändrats verkar receptet ha fått en omgång aswell. Mycket ljusare färg med en pruttigt jästig odör. Lyckligtvis försvinner odören med luftning och kvar finns en jävligt god öl. Mycket fin kryddning, som för första gången verkligen kommer fram i denna öl. Även en del mjölkchoklad och maltsirap. Värmade och god.

God jul då!



Och lycka till med snön, för inte ens här i Umeå (där jag firar jul) finns det nån snö!! Jag vill ha snö på jul! En tradition är en tradition liksom. What's up Mother Earth, varför bråkar du med min julafton?!


Kommentarer