BRONXENG KÖLSCH

I och med detta brygginlägg kommer upplägget ändras lite.

Först en liten förhistoria om tankarna inför bryggningen.

Sedan kort och torrt om bryggningen, rent teoretiskt.

Och sist en provsmakning, på det sättet jag alltid kört provsmakningar: utseende, doft, smak, bra, dåligt, utvecklingspotential, rekommendationer osv...

BRONXENG KÖLSCH
kölsch... duuh



En kölsch alltså. Bara smakat en, Früh Kölsch, och den gillade jag inte så särskilt mycket. Kändes lite söt och kvalmig. Ändå ville vi göra en egen. En fräsch sådan. En perfekt sommaröl på 4-5%. Dessutom har vi lockats mer och mer till att göra så rena öl som möjligt. En naken öl har svårare att dölja sina skavanker och felsmaker, det är liksom lite mer utmanande.

Till 20 l färdig vört hade vi:
  • 4600 g pilsnermalt
Så enkelt det bara kan bli. Detta mäskade vi 10 min @ 38°C (kommer ej ihåg varför) och 60 min @ 65°C. Målet var ju att få ut en ljus och lättjäst vört. Effektivitet på ca 72%.

Kokade 60 min
  • 60 min - 8 g Pacific Gem (15,7%)
  • 20 min - 20 g Tettnanger
  • 01 min - 80 g Tettnanger
Kör, som jag tidigare nämnt, i princip ALLTID med Pacific Gem till bittergivan. Har lärt känna den humlen nu och vet vad jag får. Och sedan gillar jag inte att ha öppnade paket humle i frysen, så vi körde i "resten" av Tettnangern vid 1 min.

Efter 60 min kyldes vörten ner till 18°C och ett rör White Labs German Ale/Kölsch WLP029 slängdes i. Den fick jäsa i rumstemperatur (ca 20-22°C?) i två veckor. Sedan mätte vi densiteten på ölen (1,010) och ställde den in kylen (som håller 10-12°C) och lät den stå där i två veckor innan vi slutligen tappade den med ca 5g socker / l.

OG:1,048 FG: 1,010
ca 5% alkohol
Bryggdag: typ slutet av april. Okänt
Tappdatum: 29/5



Till en början var detta en grymt fräsch och härlig öl. Kristallklar och vackert gyllengul. Fluffigt vitt skum som påminde om vispade äggvitor. Härligt humlearomatisk trots mesig humle, god maltig smak med inslag av honung. Riktigt törstsläckande!

Jag rekommenderar alla i världen att testa att göra en öl med denna jäst. Oerhört lättarbetat och belönande.

Tyvärr började den avvecklas efter ett tag. Suck...

Vår nonchalans mot ordentliga rengörningsrutiner hann ikapp oss.

Den slutade sina dagar som en avdankad tysk veteöl. Fullproppad med nejlika och skumbanan i doften och ett fräsande stort skum.

Efter att ha förlorat denna öl och några fler till ondsinta baggar började vi tänka om. Alla rutiner kring hantering av färdig vört och färdig öl fick ändras. StarSan inköptes och målartvätten fick återigen en central plats i saneringen av hinkar och flaskor.

Nu, ett halvår efter utbrottet känns det som att vi äntligen fått in en fungerande rutin. Dock är jag fortfarande orolig när jag öppnar en flaska....

Och som en konsekvens av ett för frekvent bryggande blev detta vår första öl utan etikett. Och fler lär det väl bli i fortsättningen....

Kommentarer