Bryggning och provsmakning av HEADHUNTER

Tanken med denna öl var att göra en amerikansk variant av PANJAMON. Men, som vanligt blev det som det blev och det som blev blev rätt bra.... Den skulle ha blivit besk, fräsch och ljus... men blev något annat.

HEADHUNTER
double india pale ale



OG: 1,072, FG: 1,012
ca 8% alkohol
Bryggdag: 29/3
Tappad: 21/4
Läs om INFÖR

Vi hade Svante på besök, och medan jag höll på med div. familjegrejs hemma mätte Svante och Dr. Sven upp malten och satte igång mäskningen. Något som vi upptäckte vid tappning var att den blev VÄLDIGT mycket mörkare än beräknat.. Något jag helt och hållet skyller på bror och far...  ;)

Till 18 liter vört hade vi följande:
  • 4900 g pale ale malt
  • 500 g vetemalt
  • 200 g carapale (dock misstänker jag att det blev crystal 100 istället)
  • 100 g crystal 100
  • 1 msk pH 5.2 stabiliserare
Inmäskning @ 38°C, 60 min @ 64°C sedan utmäskning 20 min @ 78°C. Ett rätt sopigt utbyte på 69% vägde vi upp med strösocker i koket.

Kokade 90 min
  • 90 min - 60 g Columbus
  • 20 min - 400 g strösocker, 1 krm protafloc
  • 10 min - 1/2 tsk jästnäring
  • 1 min - 100 g amarillo, 40 g columbus
  • Jäst med 2 pkt Safale US-05
  • Torrhumling 7 dagar - 100 g Centennial, 100 g Amarillo, 100 g Simcoe
Provtagningar visade tidigt att vi inte ens var i närheten av beskan vi ville uppnå. Vi beslöt oss för att prova göra ett "besk-te" tillsammans med kalciumkarbonat. 

Vi kokade 20 g Pacific Gem med 100 g strösocker och tillsatte. Det gjorde ingen större skillnad måste jag medge, förutom att jag misstänker att kalciumkarbonaten gav ölen en kantig och mineralig eftersmak.

Ack ack.. Man lär sig något hela tiden.

Doften som spred sig när vi öppnade jäshinken efter torrhumlingen var så jävla frän att båda bara stod och log och nickade. Luktade som ett pepparkakshus på något konstigt sätt.

Med sina brister (mesig beska och mineralig ton) till trots blev det en helt OK öl av denna till slut. Väldigt koncentrerad doft och smak av amerikansk humle. Mkt citrus och grape, med lite tall/kåda och örtighet. Maltigheten all karamellmalt bidrog med funkade hur bra som helst.

Den har en lite kvalmig eftersmak som jag har börjat koppla med oren jäsning (för hög jästemperatur), något jag hoppas att vår nybyggda "jäskammare" ska rädda oss från i fortsättningen.

Dock blev det så att etiketten Tobbe gjorde var snyggare än ölen, och det inspirerade oss till version två...

Kommentarer