Odla egen jäst - försök nr 1

Det roliga med att brygga öl hemma är att kunna driva på utvecklingen framåt hela tiden. Ta nya stora steg hela tiden, och hela tiden se framåt. 

I vintras testade vi brettanomyces för första gången. Nu är vi snart inne på 4:e försöket med brett-jäst öl och 3:e varianten brett. Vi har även hunnit avverka lactobaciller i nån öl, och en riktig häxblandning av gudvetvad till vår första "lambic"

Det känns då helt naturligt att testa att odla egen jäst. Tanken är att jäsa vår äppel-öl med den sen.

Jag gick ut med barnen en dag, plockade lite äpplen och plommon från herrelösa träd i Bronxeng. Placerade dem i en skål och lät dem ligga ett par dagar. 


Jag skalade äpplena, kärnade ur plommonen och placerade dem i en glasburk. Samtidigt fixade jag en sockerlösning (4-5 dl vatten, 3/4 dl fairtrade råsocker och saften från en halv ekologisk citron).

När sockerlösningen svalnat något (till typ 40°C) hällde jag i den i burken med skalen och plommonen och täckte med en tunn tygservett som jag spände fast med en snodd.


Efter 2-3 dagar luktade det jäst dryck från den och en massa småbubblor hade bildats på ytan. Succe?!


All information om jästodling hittade jag på denna sida


Kommentarer