Bryggning och provsmakning av UMPIRE IPA

Denna öl var den första öl min pappa Dr. Sven bryggde (nästan) helt själv. Han var intresserad av att veta hur BrauMeistern fungerade, och sugen på att göra allt själv. Vi har ju bryggt typ 30+ öl tillsammans nu och har våra arbetsuppgifter vid bryggningen, så visst kan det vara intressant då att testa "den andres" uppgifter nån gång ibland.

Nåväl..

UMPIRE IPA
typ hybrid mellan american pale ale och eng. IPA



OG: 1,060, FG: 1,010
ca 6,6% alkohol
Bryggdatum: 2/2 2013
Tappdatum: ??
Läs om INFÖR

Har tyvärr inga bilder så det får bli lite kortfattat. Tanken var ju att göra en engelsk pale ale på amerikanskt sätt, om ni fattar? Engelsk malt, humle och jäst - fast mäskad och humlad som en amerikan.

Inmäskade @ 38°C, körde 65°C i 60 min och utmäskade 20 min @ 78°C.
  • 5000 g maris otter pale ale malt
  • 200 g crystal 100
  • 140 g ambermalt
Kokade 60 min
  • 60 min - 30 g WhitbreadGoldingsVariety
  • 20 min - 1 krm protafloc
  • 1 min - 20 g WGV och 50 g Bramling Cross
  • Jäst med 1 pkt Safale S-04
  • Torrhumling 7 dagar - 50 g Bramling Cross och WGV
När jag dricker den nu upplever jag doften som blygt humlig med en hel del torkad frukt (typ aprikoser) och blommor. Smaken känns söt och torr på samma gång. Konstigt kantig och "mineralig". Smaken har mer äppelmust/calvados (utan spritighet) än aprikoser, lite blommig. Beskan är konstigt hård och jobbig, med tanke på hur låg den borde vara.



Tanken var god, men det höll inte.. Innan den hann jäsa ut så mkt och innan torrhumlingen var den faktiskt riktigt maltig och god. Maris Otter malten gav den en väldigt god maltighet som nästan drog åt honung. Det försvann tyvärr...

Utifrån den upplevelsen har jag lite ideér på hur man kan utveckla den till något gott. När/om vi gör den igen tänker jag mig en mer renodlad engelsk IPA; mer karamellmalt, högre mäsktemp - högre FG och med en fin dos Nelson Sauvin istället för WGV.

Etiketten stod jag för denna gång.

Kommentarer