Kort om några nyheter på Systembolaget



Jenlain Blonde 5 (5,0%)
Förutom att 25 cls flaskan är oerhört användbar till starkare hembrygder (tack för tipset Hannes, även om du kör med Ambar), så gillar jag ölen. Ren fransk lager utan konstigheter. Lite degigt brödig doft (typ vitt bröd), lite örter. Lagomt fyllig med en lätt brödig smak följt av lite fadd sötma och lite fruktighet och en liten beska. Kommer faktiskt köpa den igen. Kostar drygt 10 kr

Oscar Blues Dales Pale Ale (6,5%)
Klassisk burköl som äntligen finns tillgänglig överallt. Och efter det har suget efter den minskat (hos mig). Den smakade mycket bättre förra året när jag beställde en platta via det "hemliga" beställningssortimentet... Exklusivitet är ju så jävla sexigt. Macak is laying hardwood liksom.

Dock är det (egentligen) fortfarande en grymt bra APA (fast jag vill mena att det ändå är en IPA). Allt det där man vill ha i en amerikansk humlig öl finns där.. Grape, tall, maltighet, beska, snygg färg osv osv. Mycket mer balanserad och fräsch än Modus Hoperandi.

Köp och njut! Bli inte en tönt som jag! 25 kr kostar en burk.

Sigtuna Dark Easter Ale (7,6%)
Humlig mörk ale. Typ liksom bah "black IPA". Grape, chokladtryffel, kaffe, tropisk frukt, grov beska. Blev lite för mycket intryck för mig. Lite rörig. Lite bajshumligt. Blev jävligt mätt. Kanske var jag på fel humör? Schysst hantverk av Sigtuna ändå, men inget jag föll för. För 23 kr är den din...

Mohawk Black Coffee IPA (7,5%)
Bitig beska, citrus, salmiak, choklad och röda bär. Bra balans mellan "maltig rostad stout" och torr "IPA-känsla". Kaffet märkte jag inte av alls. En bra svart IPA, dock något anonym - speciellt med tanke på att det är kaffe i den. Prisvärd och lätt värd att prova. Kostar typ 28 kr

Thornbridge Jaipur IPA (5,9%)
Väldigt ljus och snygg (amerikansk) IPA från britterna på Thornbridge. Mild och snäll doft av grapefrukt, aprikos och lite marmelad. Lätt och fräsch smak med en lagom beska. Snygg och ren, men ingen favorit. Kul att prova dock. Ca 28 kr fattigare blir du om du köper en fralla...

Sigtuna East River Lager (5,2%)
Var lite tveksam till den först, välhumlade lager är ingen större favorit hos mig. I den här ölen finns däremot ett bra samspel mellan en brödig maltighet (typ knäckebröd) och en lagom humlighet i form av citrusfrukt och lite örter. Det märks att det är en lager i grund och botten. Jag gillaren, och kommer förmodligen köpa den igen flera ggr. Kostar ca 17 kr





Kommentarer