Recension: Eskilstuna Ölkultur Anders DIPA

Anders DIPA! En redig svensk dubbel-IPA, yay!

Den här har jag druckit säkert 5 st av i våras/somras. Den var en vän under renoveringen, minst sagt.

Let's go, snabb recension:

Hej jag har en etikett som ger lite förbrytarvibbar

Den här drack jag nu i veckan och den har ett bäst före-datum på 2013-07-20 för den som är intresserad av batch. Flaskan går att beställa styckesvis i beställningssortimentet och jag var lite nojig över att den kanske inte skulle vara lika bra som i somras. Typ att det skulle vara nån äldre flaska man skulle få eller så. Helt obefogat, visar det sig!

Fick hälla upp försiktigt då det var en del jäst i botten, ingen större fara dock. Drack den väldigt kall, runt 5-6 grader vid upphällning.

Doft: Grapefrukt och citrus så det står härliga till. Verkligen helt fantastisk doft om ni frågar mig, verkligen min typ av stil. Den får mig att tänka att ungefär så här skulle det lukta om Fanta gjorde en lyckad öl. Inte för att jag gillar vare sig Fanta eller läsk, men tanken var där likväl.

Efter ett tag kunde jag känna lite smörkola och mandarin i doften, men grapefrukten var det mest dominerande. Det kändes ganska hälsosamt att sitta och sniffa på den länge helt enkelt.

Smak: Här har jag svårare att definiera vad jag egentligen känner. För låg level på mitt öldrickande för att kunde förklara.Den är garanterat ordentligt besk, så gillar du beska IPAs så är denna för dig! Den är inte jättemaltig, utan den känns nästan lite vattnig, eller fräsch, beroende på hur man vill se på det. Nästan lite metallisk. För nån sekund kunde jag skönja en touch av grönpepparn/dillen vi nämnde i vår recension av Modus Hoperandi.

Nu låter det kanske mest negativt, men överlag smakar den riktigt fräscht och riktigt gott. Jag kan inte påstå att jag tänker ett skvatt på dom 8.7 procenten alkohol heller.
Fett och salt löser allt sa en gastronom en gång och till den typen av mat passar nog denna helt fantastiskt.

En öl i helrätt modell och av hög kvalitet. Kostar 36:- per flaska i beställningssortimentet. Lätt värt att prova minst en flaska innan man dör tycker jag.

Betyg då? Stadiga 8/10 får den, gillar den starkt!

Kommentarer