Produktiv helg: Bryggning av GENESIS QIIIXII & KARL'S WELL HUNG IPA

Jösses vilken produktiv helg det blev! (VARNING FÖR MONSTERINLÄGG!)




Hetsar hem från jobbet på fredagen, trixar ihop en jävligt god middag (som HELA familjen ivrigt vräkte i sig). Under tiden maten lagades hann jag duscha och packa i ordning "bryggutrustning" (vattenkokare, våg, 2.7 liters förkultur, öl.. osv) så när maten var uppäten kunde jag pussa mina barn och min fru adjö och ge mig av på bryggäventyr!

GENESIS QIIIXII
apocalyptic imperial stout
Bryggdag: 21/9

Denna bryggning hade vi sett fram emot länge. En uppgradering av en av våra mest lyckade öl. Kändes så jävla spännande!

I maltväg körde vi:
  • ekologisk pale ale, amber malt, chokladmalt, svartmalt, crystal 100 


Sedan hade vi i lite annat gott också:
  • ekologiska aprikoser, ekologiska russin, mörkt muscovadosocker, Pacific Gem (humle från Nya Zeeland) och DME. 


Övriga tillsatser var lite salt, kalciumkarbonat, jästnäring, protafloc och pH stabiliserare.

Satte igång mäsken på 68°C i 60 min, med en utmäskning på 20 min i 78°C. Lakade sedan av malten i pipan med ytterligare 4 liter vatten som var ca 80°C (därav vattenkokaren).



Kokade i 120 min, dumpade i humle vid början, runt 20 min och vid flameout. IBU bör rent teoretiskt landa på 88, men är väl nog ett par steg lägre i verkligheten.

Kylde ner och mätte OG (dagens chock!): 1,106! Det var högre än väntat trots att vi hade råkat spä ut den från 18l till 19,5l, men det är nog för att BeerTools inte räknar med torkad frukt som socker... Jäser den ut som den ska (FG på typ 1,025-1,020) bör den landa 10-11%..



Runt 02.00 på natten vinglade jag hem i den mörka natten efter en superlyckad bryggning och en massa god öl!



(Runt 14.00 dagen efter hade den börjat jäsa som fan, och rummet var fullt av härliga dofter. Firgolitcylindern vi köpt för att kunna sänka tempen under jäsningen gjorde tvärtemot och värmde istället. GENESIS fick hoppa ner i ett kallt vattenbad med en massa kylklampar istället. Det funkade hyfsat iaf...)



Vaknade upp rätt seg dagen efter och förberedde mig mentalt för halkbanekörning. Halkbanan var skitkul och körkortet känns nu ännu närmare. Sedan var det dags för rest-bryggning med Kalle!



KARL'S WELL HUNG IPA
amerikansk ipa
Bryggdag: 22/9

Efter att vi bryggt GLIPA i våras hade vi en jävla massa humle över i frysen. Jag lovade Kalle att jag skulle fixa ihop en schyst IPA av det, och brygga lagom till hösten. Sagt och gjort! I lördags var det då dags... Och brygger man öl så måste man även dricka öl!



Maltbasen, som var löst baserat på en Two Hearted Ale-klon, bestod av följande:
  • pale ale, wienermalt, cara 20 och crystal 100


Pytsade även i lite strösocker, kalciumkarbonat och protafloc.

Mäskade 64°C i 60 min och utmäskade 20 min i 78°C. Lakade av med 2 liter 80 gradigt vatten. Kokade 60 min med två givor Chinook. En i början för bitterhet (som rent teoretiskt är 70 IBU) och en rätt massiv laddning vid flameout. Luktade underbart i köket under kylningen kan jag tala om!



Mätte OG (1,064 - bättre än väntat) och pytsade i jästen, California Ale V. Jästen luktade fantastiskt gott. Typ sött jästigt och syltad ananas. Kalle blev helt hänförd och stod länge kvar med näsen i förkultursflaskan... ;)

California Ale V ska ju tydligen inte jäsa ut lika mycket och på så sätt blir ölen lite fylligare. Känns rätt passande till hösten med en lite mörkare, karamellig och fylligare IPA med frisk citrus/grape och en massa tall.

När jäsningen slutat väntar nämnligen en trevlig torrhumling i form av Centennial och Simcoe.

Namnet då? Wtf? Jo, kolla denna bild så fattar du...

Kommentarer

Skicka en kommentar