Bryggning av FOLKVANDRINGSTIDEN


FOLKVANDRINGSTIDEN
ospecifik ale av något slag
Bryggdag: 1/9


Laddade med gott humör, gott om tid och en massa god öl satte vi igång. Lagomt ringrostiga, men riktigt entusiastiska...


Som jag tidigare skrivit skulle den innehålla lite allt möjligt och vara en rätt avslappnad bryggning utan specifikt mål. Min dotter var med och höll oss sällskap. Hon tog även rollen som förste fotograf, och för min egen del föredrar jag nog hennes bilder "in action" framför mina egna "gäsp, vi vet hur humle ser ut för fan"-bilder.


Wienermalt, havremalt, vetemalt, Cara Blond 20, Crystal 100 och rostat bovete mäskades på 68°C i 60 min. Ganska högt alltså. Får se om det gör någon skillnad. Tanken är ju att slutprodukten blir fylligare om man mäskar högre, för då bildas sockerarter som öljästen inte riktigt tycker är aptitliga och därmed mer restsötma.


Lagomt till att vörten skulle börja kokas kom vi på att vi hade slut på "humlestrumpor". Hepp, vad gör man då? Keep it cool för det första... Sedan ställer du dig frågan: Har du en fru? Flickvän? Dragning mot att klä dig i strumpbyxor?

Jag har en fru. Och jag fick klippa sönder hennes tights/strumpbyxor i tre olika stora delar (till tre olika stora humlegivor). Den hemodlade humlen tryckte jag in i ett saftsilsfilter. Sen tog jag på mig det som var kvar av strumpbyxorna på huvudet.


Kokade vörten 2 timmar, långt kok ger ju en liten annan karaktär på ölen... Hade i Tettnanger i tre givor, lite honung och en massa hemodlad humle av okänd art vid flameout. Dimman spred sig i koket...


Här nånstans kom jag på att vi hade glömt att krossa boveten. Så dess bidrag till ölen blir nog rätt litet. Smak kanske?


Tappade av 5 liter i en separat tunna och hällde i ännu mer honung. OG får förbli en hemlighet. Resten spädde vi ut med ett par liter till ett lägre OG, även det HEMLIGT. Och varför hemligt? Jo, på FOLKVANDRINGSTIDEN lär man ju inte ha mätt sånt.. Man var nog glad om man bara blev lite packad liksom.

Lyckades tappa locket från "jäströret" ner i den tunna vörten och instinktivt fiskade jag snabbt upp den med min hand. I bästa fall händer inget, i värsta fall blir det en "intressantare" öl.


Den lilla ölen ska få jäsa med en wet t-shirt medan den stora ölen ska få jäsa i en frigolitcylinder (även kallad "grönsaksbox") med kylklampar. Det ger förhoppningsvis lite temperaturkontroll.

Nöjda och glada satte vi oss på baksidan med en flaska Southern Tier Back Burner (oak aged barley wine) och en trevlig madurocigarr (kommer ej ihåg märke). Klada hestar!


Återkommer om en månad eller så med provning! Vi ses!


Kommentarer