nerdbrewing for each

Bytte ju några öl med Hannes från nerdbrewing i Malmö medan jag väntade på tåget mot Köpenhamn. Igår var det dags att prova en... Rätt spontant faktiskt.

Hade precis avslutat en Hornbeer Hophorn och kände mig besviken och otillfredställd. Kom då på att en av ölen jag bytte till mig var en svart IPA, och slängde in den i frysen.

Väntar 25 min, sen var det bara att slå upp den i ett glas.

nerdbrewing for each (8,8%)
svart IPA - tappad 26/2 2011 (ganska gammal mao)


Riktigt tjockt stort och vackert mörkbrunt skum och kolsvart vätska.

Sniffar på den och ryggar tillbaka lite. Luktar först jästigt, sött och lite svavel. "Åh nej", tänker jag.. Lyckligtvis går det över rätt snabbt och trevligare dofter dyker upp. Kladdkaka, Simcoe svischar förbi, lite syltad mango, kaffe och en sötlakritsdoft som övergår till saltlakrits med tiden. Mycket angenäm!

Smaken är mer enkelspårig, men inte på något sätt sämre. Mycket fyllig utan att bli för söt. Här är det rena smaker som gäller. Mycket kladdkaka, sötlakrits och med lite granskog i bakgrunden. Och där håller den sig hela tiden.. Fin balans!

Som öl var den fantastiskt god. Som svart IPA har jag lite invändningar; mer aromhumle (vet att det är något som försvinner snabbt, så denna var garanterat humligare när den var färsk), rivigare beska och kanske något ljusare.

Den påminde mer om en stout än IPA just nu. Men samtidigt känner jag också att spelreglerna för en svart IPA är rätt luddiga. Det är upp till (hem)bryggaren själv att bestämma hur en svart IPA ska vara... från mörkbruna till kolsvarta, snälla till röjbeska, rent überhumliga till kaffe-med-humle. Typ.

Den var jävligt god i vilket fall som helst. Jämfört med dom svarta IPAs jag druckit på senare tid, Hophorn Hornbeer och Mikkeller Sort Gul, är denna mycket bättre och mer välgjord.

Och det är främst det där ordet "välgjord" som stannar kvar i mitt huvud när det gäller denna. Jag är väldigt imponerad!



Kommentarer

  1. Kul att du gillade den, och tack för det fina omdömet! Precis som du säger tycker jag inte att det alls är en svart ipa längre, så stilmässigt är den ju helt off =) Den mesta humlen är borta och maltigheten har tagit över och gjort den till en porter/stout. Har inte tänkt på jästig och svavlig doft men nästa gång jag öppnar en flaska ska jag se till att stoppa näsan i glaset omgående!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar