BeerSwedenForum-träff 14/6

I torsdags var det dags att samla ihop en skock ensamma och vilsna människor med intresset ÖL på Bishops Arms Folkungagatan. Det var iallafall lite så det såg ut när jag och Thomas satt och betraktade allt, innan själva träffen satte igång..

En efter en dök en vilsen människa upp, tittade sig vilset omkring, beställde en (god) öl och satte sig ensam vid ett bord. Jag drog en Mikkeller/Grassroots Wheat is the new hops (kvällens bästa för mig. Fyllig, fruktig och jävligt törstsläckande), Thomas tog en Westbrook IPA (bra IPA, no more no less).

Nördarna började klumpa ihop sig. Pratade om allt som rörde öl. Väntade på ölprovningen. Beställde en till god öl. Kalle och Joel kom med en Oscar Blues Ten Fidy och jag var bara tvungen att smaka lite, så jävla bra den är!

Sen blev vi äntligen insläppta i ett stort mysigt rum, där Marc från Brill & Co hade förberett tre glas var. Tre väldigt olika drycker som han tänkte att få av oss redan hade smakat..



Nr 1 Mikkeller It’s Alive! (White Wine Barrel Lychee Edition)
Lätt brettade historia som en hyllning till Orval. Luktade först som en mild lambic, men fler dofter dök upp med tiden. Fin doft av ekfat, fruktig med lychee i bakgrunden. Väldigt lättdrucken och fräsch med en trevlig kolsyra. Blev väldigt överraskad när jag läste att den låg på 8%...

Nr 2 Williams Brothers Heather Ales Fraoch 22
Traditional ale med ljunghonung brygd helt utan humle och sedan lagrad på gamla whiskyfat. Jävligt mycket kola och whisky i doften. Förvånansvärt lätt och torr i mun. Mest smak av utspädd whisky, tyvärr. Thomas hittade en bra smak här, Trocadero.

Nr 3 Evil Twin Even More Jesus
Tung jävla kolsvart dödsimperial stout, som tydligen inte var direkt billig att brygga (därav namnet, som var Jeppes reaktion på Fanö Bryghus pris på den bryggningen). Snygg som Fan, doftade (som Thomas och Darren sa) som ett nyöppnat paket bacon. Typ. Tyvärr var den alldeles för besk för mig och det föll den hårt på...



Efteråt blev det lite av varje. Thomas, Kalle och Joel delade på en The Alchemist Heady Topper (eller Dennis Hopper som jag alltid tänker). Fett snyggt grumlig och riktigt god. Mer sånt, tack! Vi avrundade kvällen med en Hoppin' Frog D.O.R.I.S., som vi delade på fyra. Svart, fyllig och vacker. Jävligt god. Riktigt mycket bitterchoklad (typ 86%ig).

Tack för en trevlig kväll allihopa! Darren och modsen som fixade, Bishops som lät oss vara där, Marc (och Brill) för en trevlig och avslappnad provning och alla trevliga hembryggare och ölfantaster jag pratade med.. :)



Trevlig helg!

Kommentarer

  1. Damnit. Hur kunde jag missa att Biskoppen hade Heady Topper? Ajaj. Mycket trevligt var det i alla fall.

    //eriked

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas dom kör ett ordentligt för oss i Malmö också.

      Radera

Skicka en kommentar