Funderingar kring släppet om ca 2 veckor

Jag funderar och funderar, och funderar.. Vad ska man köpa?

Tänkte spara pengar till en Köpenhamnsresa i sommar, så inköpet blir mindre än vanligt. Så, jag ska göra 5 punkter och komma fram till inköpslistan. Here we go!

Lista på släppet (jäkligt många som börjar på A denna gång), tagen från BeerSweden Forum - upplagd av Uppdrucket

Innis & Gunn Scottish Pale Ale - 22,90 kr
BrewDog IPA Is Dead (Moteuka, Galaxy, Challenger, HBC) - 99,20 kr
Amager IPA- 44,90 kr
Amager RyeKing - 49,90 kr
Fuller's London Summer Ale - 22,30 kr
Almond '22 Pink IPA - 45,00 kr
Chimay Blå 2003 - 54,90 kr
Almond '22 Torbata - 49,00 kr
Almond '22 Grand Cru - 84,00 kr
Abstrakt 09 - 129,00 kr
AleSmith IPA - 99,00 kr
AleSmith X - 79,90 kr
Hantverksbryggeriet Baronen 2010 - 59,90 kr
Köper man en av varje landar man på ca 840 kr

1) Utan att ens tänka räknar jag direkt bort: BrewDog Abstrakt 09 och IPA is Dead, Innis & Gunn och Fuller's. Och även om italiensk öl (Almond '22) känns lite upphetsande så prioriterar jag bort dem med, har grymt italienskt barley wine på ingång från annat håll...

2) AleSmith ölen då? Amerikanska humlebomber (och Brills fantastiska sortiment!) i all ära, men jag är helt enkelt inte sugen.. ;) Har bryggt humlig öl hela våren, och har två humliga öl till på schemat.

3) Amager har jag druckit rätt många öl från, och verkligen gillat allt - utom en (Rated XxX eller vafan den hette). Rågöl är intressant och Goose Island, som Amager (typ) samarbetar med här, är stabila. RyeKing är given - minst 2 st. Amager IPA skippar jag nog, som sagt - inte sugen..

4) Jag är ALL FOR svensk mikroöl, och när det handlar om en så pass ovanlig (i svearike) stil som barley wine känns det helt orimligt att INTE köpa. Dessutom är Hantverksbryggeriet riktigt stabila, och det jag druckit därifrån har hållit hög standard. Därför är Baronen 2010 helt given - minst 2 st!

5) Lagring av öl är väldigt spännande! Köpte ett gäng Samichlaus 2001 i vintras, de var riktigt jävla goda. Att jämföra dem med 2011an var inte bara häftigt, utan väldigt utbildande också. Därför är Chimay Blå 2003 absolut given - minst 2 st! (Även om jag egentligen inte gillar ölen i vanliga fall..)

Vad har jag kvar av listan då?
2 st Hantverksbryggeriet Baronen 2010 - 59,90 kr
2 st Chimay Blå 2003 - 54,90 kr
2 st Amager RyeKing - 49,90 kr
Totalt: ca 330 kr

Det har jag väl råd med.. Men om jag rannsakar mig själv är jag egentligen mest sugen på lambic eller geueze... Kanske privatimporterar lite från Brill istället och skiter i allt.. ;)

Nog svamlat nu, borde låta Ölsvammel få vila på sin tron :P


Vad ska ni köpa? Hur tänker ni?



Kommentarer

  1. Verkar som många ligger lite lågt detta släpp. Själv känner jag mig sugen på alesmith ipa och ab:09. Ett par baronen får man väl också köpa. Chimay 03 e jag sjukt sugen på, men känner inte för att lagra något som redan är så gammalt, så man behöver ju inte köpa så många... tex 2st.
    Om du ska beställa lite suröl o behöver, eller har lust, nån att beställa med så e jag också grymt sugen.. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men då är det ju fullt möjligt att beställa lite suröl då! Hade siktat in mig på 3 Fonteinen Oude Geuze från Brill. Den som säljs i kolli på 12 flaskor.. Är det enklast för dig att jag isåfall beställer till Passagen?

      Radera
    2. Ah, låter trevligt! Blev ju genast sugen o passa på å köpa lite annat gött från brill samtidigt... tex nelson sauvignon.. får ja lite betänketid? :)

      Radera
    3. ta den tid du behöver! :) maila mig sen: antonirymden(a)hotmail.com

      Radera
  2. Enligt uppgifter på FB så ska Oppigårds Indian Tribute också komma på bolaget. De har angett fredagen den 4 juni - frågan är om det ska vara fredagen den 2 juni eller måndagen den 4 juni egentligen.....
    Den och IPA IS DEAD-mix--paketet är nog det jag satsar på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, IPA is dead lär ju vara bättre än förra årets. Dom hade ändrat maltbasen nu har jag för mig. Kanske råkar köpa nån sån jag med.. ;)

      Radera

Skicka en kommentar