En helt ovanlig onsdag

Det blev nåra öl fler än vanligt igår... för en onsdag alltså. Har semester som jag spenderar ensam med min lilla pöjk i strålande väder.



På eftermiddagen gjorde jag en liten kvalitetskontroll på hembryggda öl jag ställt mig lite (eller ganska) tveksam till; DARK PHOENIX och PANJAMON.

DARK PHOENIX (tappad 17/10 2011) har plötsligt börjat utvecklas åt ett båda bra och dåligt håll. Luktar riktigt härligt nu, men har en kantig och jobbig eftersmak. Åkte ut i vasken. Resterande flaskor får nog stå ett tag till, med förhoppningen att den utvecklas vidare.



PANJAMON (tappad 28/2) har förlorat så himla mycket sen den tappades. En hint av lime/citrongräs/thaibasilika finns i doften, kolsyran är för aggressiv, munkänslan är tunn (jämfört med TJOCK som den var som färsk), smaken är oerhört spretig, beskan obefintlig. Nej nej nej.. totalvaskning.. Tror till och med att jag ska vaska alla flaskor utom en eller två. På lördag blir det ju revansch!

Min mamma kom förbi på middag, och eftersom hon uppskattar vår hemgjorda öl mycket hade jag förberett med en PLÖJMÖRKRET (tappad 12/2). Och helt ärligt måste jag säga att jag fortfarande är väldigt nöjd med den! Den blev ju inte som den skulle, men den funkar fan fortfarande. Tappat mycket humle dock.. vilket är helt naturligt. Planerar redan att göra om den nån gång.

När jag nattat lillpojken knackade min pappa på dörren. Med sig hade han en schyst cigarr, så vi dukade upp på balkongen. Jag bjöd på en Amager Hr. Fredriksen Swedish Red Wine.



Doften på den är helt underbar. Blöta ekfat och rödvin, samt lite lakrits och kaffe. Smaken var däremot inte lika häftig som jag kom ihåg den. Aningen tunn och kort liksom. Men fortfarande en riktigt god öl med massa ek, rödvin, lakrits och kaffe. En 25 cl flaska av den var helt lagom att dela på, ganska mäktig pjäs!

Vi rökte vår cigarr och drack lite grappa till medan solen gick ner. Riktigt mysigt med sån lyxighet på en onsdag...



När cigarren var slut och solen var nere frågade jag papsen om han var nöjd eller om han var sugen på en öl till. Klart han var sugen på mer! Vi gick in och satte oss i soffan..

Jag plockade lite i kylen och funderade. En Bourbon county stout åkte fram, men det tog emot lite.. lite för tung och mörk för en så fin kväll.. in igen.. leta vidare.. Och ögonen fastnade på Shepherd's Neame Generation Ale, som släpptes i december med feta priset 199 kr.

En "english strong ale" på 9%, med 5 olika maltsorter och 5 olika humlesorter.

Var väldigt rädd för att bli besviken.



Det blev jag VERKLIGEN inte. Doften var syrlig, nästan som nån slags lagrad cider/äppelmust. Som mustiga härliga juläpplen, en massa aprikoser och fudge. Oerhört vacker dryck att titta på, tyvärr syns det inte bilden. Kristallklar guldgul med ett fräsande litet skum, och små ettriga kolsyrebubblor.

Smakade precis som jag ville. Mustigt, mastigt, elegant och ändå fräscht. Väldigt snygg nyans på malten, liksom olika nivåer av rostning och mustighet. Mycket juläpplen, vaniljkola och lite vört. Riktigt riktigt god! 75cl på två pers var nästan för lite. Önskar jag hade en flaska till...

Nåväl, det dyker förhoppningsvis upp fler sånna öl. Jag ser gärna mer halvmörka öl med maltig nyans. Med en symfoni av maltsmaker istället för humlevågor. Nån som har nå tips? Typ åt North Coast Old Stock-hållet..

Kommentarer