Bryggning av BUDGET & NUDIST

BUDGET & NUDIST
typ engelsk bitter


Förväntningar
Hade inga egentligen. Hade tråkigt en dag, såg en lucka i vardagsschemat och slog till. Använde humle- och maltrester vi ville bli av med och bara skapade något. Helt spontant. Men, med tanke på mängden münchnermalt jag använde hade jag väl ändå Nils Oscars Ctrl Alt Del i tankarna...



Namnet var från början BITTRA BRITTEN, men efter att ha kört det namnet genom Wu name generator blev det BUDGET & NUDIST. Och det namnet passade brygden ÄNNU mer.

Bryggning
En stadig bas på pale ale malt (2/3) och münchnermalt (1/3), en hel del crystal 100 och lite amber. Hade lite tajt med tid, så jag röjde på som bara den.



Mäskade malten 60 min i 68°C, ganska högt men jag ville ha en fylligare typ av öl. Sen satte jag igång koket, PRONTO! Slarvade inget, men hade inte tid för finlir (som att laka av maltpipan extra).



Detta resulterade i det sämsta utbytet hitintills, 64%, och OG på 1,044. Som tur var brydde jag mig inte, denna bryggning var spontan och jag kände mig som en fri konstnär! :)



Langade i humlepåsar efter detta schema: 60, 20 och 0. Med mycket fokus på 0 min givan. Ville bli av med mycket humle, utan att få en massa bitterhet. IBUn ska enligt mina uträkningar ligga på lilla 28.



Använde som sagt det som fanns hemma, så det blev ett paket US-05 som jäst. Den gör ju sitt jobb liksom. Jäste ner skiten till 1,013. Med priming osv landade drycken på snälla fina 4,1% alkohol. Det är väl ungefär hälften av vad våra öl brukar landa på.. Perfekt med andra ord - något nytt!



Resultat
Ett klart brunt öl med fluffigt fint skum. Doft av karamell, knäckebröd, och en hint av "jordig" humle. Smakar fylligt (med tanke på alkoholhalt dvs), maltigt (ungefär som en påse malt luktar), brödigt och lite humligt. En perfekt öl till maten, eller till grillmästaren. Mycket smak, lite fylla.. ;)



Den låga alkoholhalten och stora smaken har gjort min inspirerad till att vilja göra fler öl åt det här hållet, och visst är väl det en groende trend i övriga ölvärlden med va? En sessionbeer liksom.. Var jävligt kul att göra, och jävligt kul att den blev så pass bra.

Etiketten stod jag för denna gång, och kan ni inte se vilket bryggeri jag TOTALT rippat har ni inget här å göra.. ;)


Kommentarer

  1. Haha minst lika snygg etikett som vanligt, bra jobbat!!

    SvaraRadera
  2. Tycker faktiskt De Molens etiketter är bland de bästa på marknaden. Svårt att tro kanske eftersom de är så enkla men allt man vill veta finns där och man behöver inte leta särskilt länge för att hitta vad man söker heller. Dessutom så gillar jag själva idén där man låter innehållet avgöra om ölen är bra och förlitar sig helt på en "tom" etikett ;) De Molen vet att de gör bra öl och deras konsumenter också. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar