Früh Kölsch och dom andra "tyskarna"

I höstas drack jag Früh Kölsch vid Brekeriets monter, och lyckades förolämpa bröderna Ek med att säga typ: "Ja men denna var ju riktigt god, jag har bara smakat den där äckliga jordgubbsölen från Früh förrut.."

Noll koll ibland. Det står jag fan för. Men, jag försöker skaffa mig koll. Och det är väl en given drivkraft. Så jag var riktigt nyfiken inför detta släpp, nästan enbart för de tre tyska stilarna som skulle dyka upp; kölsch, altbier och kellerbier.

Jag satte igång ännu ett surdegsbak och började smaka av ölen.


Früh Kölsch (4,8%)
tysk ur-öl


Häller upp och beskådar. Jävligt ljus med ett stort vitt skum. Dyker ner med näsan i glaset och sniffar vilt.. En söt och unken doft (på ett bra sätt) med blommig humle och pilsner(malt). Inte riktigt superspännande, men det är ju knappast tanken med stilen heller.

Munkänslan är mjuk och så mild mild mild med en liten kolsyra. Smakar fräscht och gott. Lite blommig, lite honung och lite spannmål.

Riktigt trevlig tycker jag. Smakar riktigt fint i för-vårsolen. Jag GILLAR!


St Georgen Keller Bier (4,9%)
tysk ur-öl

Har jag inte så mycket att säga om. Hade förväntat mig en ljusare och lättare öl (har bara druckit Mikkellers Kellerbier innan denna). Men det var en stabil och trevlig öl. Fick en känsla av fat när jag drack den.. Inget jag kommer köpa igen dock, siktar in mig på Mohawks Unfiltered lager till sommarn.


Nils Oscar Ctrl Alt Del (4,5%)
altbier, ännu en tysk ur-öl, gjord på svenska


Av alla tre var denna den jag var mest nyfiken på.

Doftar likt kölsch lite unken humle (fortfarande på ett bra sätt), men denna har även en tydlig doft av malt och knäckebröd.

I smaken känner man igen Nils Oscars "hussmak", och i den här ölen passar den "like a glove". Smaken domineras av knäckebröd tycker jag, och det är gott. Den har även en trevlig beska och känns riktigt fräsch. Jag GILLAR!


(Rågsurdegsbrödet blev också riktigt gott)


Kommentarer