Rodenbach Grand Cru

Jag tänker inte sätta igång med nån recension direkt, snarare hylla och framför allt svamla lite.

Kort sagt satt den där den skulle igår.

Hade ett sug i ölmagen hela dagen.

Började tidigt på morgonen när jag pratade med Niklas (en av tre hembryggare på min arbetsplats med 12-13 anställda) om att göra gueuze eller nån sorts suröl nån gång. Det ledde till att vi började prata om Rodenbach Grand Cru, då den är en av de få surölen man kan få tag på.

Speciellt i Södertälje skulle jag nog vilja påstå...

Han berättade att han varit på Systembolaget som ligger MITT I SÖDERTÄLJE (en stad med ca 65 000 invånare) och köpt ett gäng Rodenbach. Han berättade även att det var helt fullsmockat med dem, och att de var täckta med ett tjockt lager vitt damm...!

65 000 pers alltså.. och INGEN (typ) tycker om den?!

Tittar man på "agenten" ser man att det sålde 115 st Carlsberg Export idag. Det förklarar ju saken.

Jag gick iallafall dit och köpte EN, samt två andra öl som jag inte tänker gå närmare in på (då kan man nästan få för sig att jag faktiskt köpte en Carlsberg Export och en Åbro Export va?)

Jäkligt god öl i vilket fall som helst. Sur doft, blandat med ek/vanilj. Överraskande syrlig och fantastisk smak, och fortfarande en bakgrund av ek/vanilj. Så god att jag blev riktigt glad. Så god att jag vill gå ner imorn och köpa ett gäng och bara ha för att titta på.. som en sur brun vän till Yetin. Riktigt prisvärd också, 21,90 kr!!

Jag satt i soffan med mitt glas och min öl, och bara beundrade den. Den satt där den skulle. Kanske aldrig kommer smaka lika bra igen..


Kommentarer