Amager Colocoff m.m.

Ännu en helg är snart förbi, jag sitter här och lyssnar på Die Antwoord med Bolibompa i bakgrunden. Egentligen har jag väldigt svårt för Die Antwoord, men deras image, videos och språk gör dem lite smått oemotståndliga..

Men, detta är väl främst en ölblogg? Eller det vettefan.. Finns på FACEBOOK numera också. Hänger med i tiden liksom.. Gå in och gilla mig så blir jag varm och gosig i kroppen!

Drack fredagsöl på jobbet med Thomas och Niklas för första gången på typ 6 månader. Riktigt jäkla trevligt! Alla tre hade en tid att passa, så vi plöjde oss igenom diverse godsaker med tillsammans en bit St Agur.


(ytterst olämpligt glas.. I know...)

Avery The Czar 2009 (10,82%)
imperial stout


Den hade stått och väntat på "det rätta tillfället" i Thomas ölkyl i typ 2 år.

Doftade torrt och lätt. Hittade russin och lite maltsirap också. Ingen doftbomb direkt. Smaken var även den mild och snäll. Finstämd typ. Söt med tydlig alkoholton. Noterade att färgen var mörkbrun snarare än kolsvart och att den kändes och smakade mer som ett mörkt barley wine än en imperial stout.

Tillsammans med St Agur blev den mycket bättre dock. Så, god öl men inget speciellt (och nu blir väl Balder helt vansinnig va?). Hehehe..


(FYI, George! Bourbon passade inte ALLS med St Agur)

På lördagen blev det en blandad kompott, med en öl som stod ut ordentligt.

Amager Colocoff (12%)
imperial coffeporter lagrad på fat i 28 månader


Jag var riktigt sugen på något åt det här hållet. Ville få näsan insparkad av en fet doft som inte skämdes för sig själv. Det fick jag...

Slogs av en MASSIV doft av bourbon (love it!) med lite stänk av kaffe. Fler dofter kom fram när den gick upp i värme; brödsirap, bränt socker och sån där överjäkligt god finsk färsk lakrits ni vet?

Min näsa mådde gott, I tell ya..

I gommen blev den mjuk och värmande. Och STOR. Tyckte inte den kändes stark och alkoholig alls. Inte heller så himla rostad, trots sin mörka uppsyn. Nåväl, smakade det där man brukar förknippa med bourbon: kola, bränt socker och kokos. Den härliga finska lakritsen återkom i smaken, tillsammans med rågbröd.

Riktigt lååååång och härlig eftersmak av allt det där tillsammans. Fyfan vad fint det var! Jag GILLAR, verkligen!

Önskar att jag hade några flaskor till... Så, om nån har en flaska över och inte vill ha den vet ni vart ni ska skicka den va? Typ som tidig 100 års present eller något..


Vad har ni haft för er då?


Kommentarer

  1. Inget kanonkul... Men just nu ångrar jag de 4-5 gånger jag fingrat på Colocoff utan att köpa den... Inte snällt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fast du vet ju hur tillfället kan höja en öl enormt.. Dricker jag den igen kommer jag säkert tycka den smakar skit ;) Men, sånt är jag helt med på. Tillfälle och dagsform gör mycket.

      Radera

Skicka en kommentar