Nyår och vidare funderingar

Nyår firades lugnt och fint med mina barn och mina föräldrar. I matväg tänkte vi oss något som både var nyårs-lyxigt och något barnen kunde tänka sig att äta. Fast i slutändan fick min minsta lite korv istället..

I dryckväg tänkte vi oss fräscha och lite mer exklusiva öler. Som välkomstdrink serverade jag 3 Fonteinen Oude Geuze Vintage 2006 (6%)



Förvånades över den låga kolsyran och mörka färgen. Doften och smaken var fräsch som fan och mycket mildare än väntat. Min mamma kunde inte bestämma sig om den var god eller ej, men tyckte den vann på att drickas i lugn och ro. Själv tyckte jag om den, mycket! Den hade en tydlig smak av grapefrukt och gott!

Sedan fixade vi middagen. Potatisen rev vi grovt, sen stekte vi den med en massa smör och vitlök. När den var mjuk slafsade sen upp i mindre formar och toppade med en massa god parmesanost - sen in i ugnen! Gösen pudrade vi snabbt i mjöl och smörstekte lätt. Och i farten lyckades jag göra en trattkantarellsås också..



Till maten serverades DeuS Brut des Flanders (11,5%). Fräsch, mild och lite smörig nästan. Föll mig inte riktigt på läppen. Hade en ton av vörtkok som jag inte gillade. I övrigt en spännande öl som låg väldigt nära ett vitt vin.. Tror faktiskt den kan vinna på att lagras. Passade riktigt bra med maten. Gösen smälte i munnen, potatisen var perfekt och såsen gifte sig fint med potatisen. Kanonmiddag!



Som efterrätt blev det en massa goda ostar och en duell mellan Samichlaus 2001 och Samichlaus 2011 (14%). Känns som att jag upprepar mig, men vi blev förvånade av den mörka färgen hos den äldre! När näsan fick möta drycken kändes det helt sjukt att det en gång varit samma öl liksom. SÅ stor skillnad var det. Den äldre hade en torrare doft av sherry medan den yngre doftade som en dubbelbock brukar.



Den äldre var utan tvekan godare i min mun, mycket mer intressant och härlig. Och det var riktigt riktigt intressant att få en chans att jämföra. Lärde mig lite mer om lagring av öl helt enkelt.

Ingen nyår utan cigarr och förfrusna händer, tycker jag. Så vi satte oss på balkongen med Sami, Sami, lite ljus och en varsin varm jacka. Sami 2001 funkade riktigt bra med den milda vaniljcigarren vi rökte.



En stund innan midnatt gick vi spontant loss på en låda ostron och en flaska Carnegie Porter 175 hemma hos min pappa. Gjorde en dressing på hackad rödlök och rödvinsvinäger (inspirerat av ostronen vi åt på SBWF 2011) som vi generöst hällde på ostronen.. Fyfan vad gott det var tillsammans! Det haviga slemmet, med syrlig lök och rostad bourbon gick ihop så jäkla fint!



Sen gick jag hem lagom till tolvslaget och hämtade posten ur postfacken. Mer spännande än så blev det tyvärr inte... ;)



Vidare funderar jag på vad jag ska dricka på min födelsedag (som är inom kort)! Hjälp mig, kolla vad jag har i min "ölgarderob" och tipsa..

Till middag tänkte jag baka vanligt vitt bröd, göra laxburgare och servera med vitlökspolenta (från andreas lagar mat, jepp han som käkar "katter".. hahahaha..) och dricka vår senaste hembrygd, PARISCADE (ljus APA med cascade och amarillo).

Ölen jag behöver hjälp med är den jag dricker med yttersta vördnad den där finstämda stunden på kvällen, när vardagskaoset har lagt sig.

Kommentarer

  1. Serpent Stout! Det är du värd!

    SvaraRadera
  2. Haha, kattmannen som jag numer kallas - aka, sveriges mest hatade bloggare :D

    SvaraRadera
  3. Andreas, du är ju snart "passé", din "copycat"... ;) Kommentarerna där idag har stått för dagens stora underhållning! :D

    SvaraRadera
  4. Det lät som en förträfflig nyårsafton.

    Öl då du fyller år, varför inte Nøgne Ø Imperial Stout? Suverän pjäs enligt mig.

    SvaraRadera
  5. Tack för tipsen.. det är faktiskt möjligt att jag tar båda. Fast inte samma dag.

    Nögnes är ju suverän som du säger, och kanske lämpar sig bäst dagen innan som ett slut på en epok ;)

    Serpent's känns lite mer som en födelsedagsöl.. Får väl se.. Den har jag adrig druckit tidigare..

    SvaraRadera

Skicka en kommentar