Mikkeller George! Bourbon barrel


Igår jobbade jag min första dag på ca 6 månader. (Egentligen skulle jag ha jobbat redan i onsdags, men jag låg hemma och njöt av feberfrossa och magsjuka istället.) Det gick iallafall förvånansvärt bra, men det kändes i kropp och själ ändå när jag kom hem...

"Så, varför inte belöna mig med en ÖL från min nya ölkyl", tänkte jag när jag kom hem.

Sagt och gjort. Plockade ut en Son of Nekron, för att det var den svagaste (6,5%) jag hade där. Luktade asgott - bränt socker, malt och godsaker. Smakade gammalt bränt te, typ. Blääh.. Sååå.. den åkte i vasken.

Slungade in en SVANTES RÖJPORTER (ekad) i frysen för störtkylning. Tänkte det var ett säkert kort. Guess again.. Ett mindre lyckat experiment skulle jag nog påstå (fullt möjligt att dom andra flaskorna smakar bättre eller blir bättre med tiden dock). Sååå.. den åkte i vasken.

Och sur blev jag.

"Nu måste jag ju dundra på med något riktigt rejält!", tänkte jag då. Och blicken fastnade på Mikkeller George!

Så in i frysen George!

Och där satt den.

Mikkeller George! Bourbon barrel (12,12%)
imperial stout lagrad 6 månader på bourbonfat

George! är en mysig liten rackare på 25 cl. Svart som mörkt mörkt vatten och med ett mörkbrunt litet skum. Doftar nästan lite fränt, lite grönsaker och en MASSA blött klibbigt rårörssocker. Nästan som rom. Lite kokos och bourbon också.

Smaken är söt, riktigt söt, men samtidigt är den hårt rostad och det bryter av det söta rätt fint. Smakar domineras av rom, kokos och klibbediklibbsocker. Men tycker även att det fräna finns med i smaken, på ett bra sätt. Småsmåpyttesmå kolsyrebubblor kittlar fint och George! lämnar en feta hinna på glaset, och där stannar den rätt länge.. TJOCK dryck!

Alltså, den var redigt god och mysig, men inte så där ISAGONNAFACKSJOINYOMOUTH-röjjig som jag kanske hade väntat mig. Men, jag GILLAR!

Och skulle ni då vara så där grymt sugna på en sån här är det bara att privatimportera via Brill & Co. Kostar 69 kr styck, och är helt klart värd det. Kollikrav på 12 st dock, men det löser man lätt med ett par vänner.

Har en flaska till, som jag ska spara till tillfälle då Thomas kan vara med. Vet att han är grymt sugen på den..

När jag skulle lägga mig undrade frugan om jag hade smort in mig med hennes Cocos bodybutter, tydligen luktade George! SÅ mycket kokos... 

Kommentarer

  1. Jag gillar den skarpt! Men jag kan nog anse att den vanliga George! är bättre än den fatlagrade.

    SvaraRadera
  2. Spara du en till mig.. Va gulligt :) tyckte ju riktigt mycket om orginalet.. Ska bli spännande.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar