Födelsedagstrevligheter


Långt ord i rubriken... hehe..

Fick två finfina förslag på födelsedagsöl, och valde båda två. Dagen innan jag fyllde år tog jag mig en Nøgne Ø Imperial Stout och tittade på den japanska filmen Avsked. Det var riktigt jäkla soft!

Blev väckt av en "skönsjungande" familj som gav mig presenter och kaffe på sängen. Sen myste vi mest runt hela dagen..

Till middag lagade jag mat på känn liksom. Var sugen på laxbiffar, så jag hittade på nått som verkade gott (500 g lax, 1 gul lök, en generös sked sambal oelek, 1 ägg och 1 vitlök)

Hade länge varit sugen på vitlökspolenta (receptinspiration från kattälskarens blogg) och rörde i lite chevré i röran också, sen rörde jag ihop lite ugnsrotfrukter också ifall maten inte skulle räcka..

Drack ett glas PARISCADE till maten. En välhumlad ljus öl i gränslandet APA/IPA, med Amarillo och Cascade i huvudrollerna. (haha, uppläggning på tallrik är inte riktigt min starka sida, men maten var riktigt god!)

Till efterrätt fixade min fru blåbärspaj. Och hon är förmodligen bäst i världen på det. Fan så gott! Toppade det med en klick vaniljglass och ett glas Lost Abbey Serpent's Stout (11%).

Den la sig tungt i glaset och toppades med ett minimalt litet skum, nästan avslagen. Lämnade en vacker hinna på glaset när man snurrade... sen doften... mmmm..

Först rödvin, fräscht och nästan syrligt. Sen började den ena goda doften efter den andra ploppa upp: kaffe, vaniljböna, choklad, svarta vinbärskok, tvål (!), rom, torkade fikon och dadlar. Doften var mäktig och verkligen imperial som fan.

Drycken var rätt torr och fräsch för en så pass stark öl (väl utjäst gissar jag). En seeeg och lååång smak av chokladlikör, melass och torkat kaffe med en beska som märktes men inte tog för mycket plats. Jag tyckte den var riktigt jäkla asgod, och den passade verkligen på min födelsedag. JAG GILLAR VERKLIGEN!

Så, tack Brill & Co för att ni hade den på privatimport och tack Kristopher för förslaget! :)

Dagen efter åkte jag in till Stockholm och lullade runt lite. Hämtade ut mina två Mikkeller George! Bourbon Barrel (från ett samköp på BSF) på Passagen och plockade på mig två vanliga Yetis när jag ändå var på g.. 

Avslutade dagen på Man in the moon, där jag och min pappa delade på följande:
Mikkeller 19 (Riktigt trevlig och god introduktionsöl. 19 humlesorter, visst, men vissa av dem var det knappt 1% av..)
BeerHere Hopfix (Jättegod, gillar verkligen rågtouchen)
Rouge Yellow Snow (Ljus och besk öl, mest. Ytterst lite humle i doft och smak. Ingen höjdare)
Cigar City/Grassroots Neither (Fruktig, härlig och snäll. Mycket aprikos. Bättre än flaska)
Eskilstuna Anders DIPA (Kvällens vinnare! Fruktig, lätt, fräsch och VÄLBALANSERAD)
De Molen Vuur & Vlam (Kvällens andraplats. Superfruktig och fräsch. Godis!

Kvällens lilla elaka skratt bjöd ett par "brats" på. De kom in, såg frågande ut och funderade högt på vad de skulle dricka, nån lätt lager var dom ute efter...

"Den där låter bra!" sa den ena och pekade på Amager Rated XxX, en öl jag själv tycker är helt överjäkligt humlad och rätt äcklig. Antar att namnet lockade.. he he he.. Jag och min pappa skrattade gott och elakt.

Efter en kort stund kom de tillbaks, helt förskräckta och ville köpa nått nytt. Jag föreslog att dom skulle ta en "Wisby Pils" istället. Rated XxX tänkte dom dock spara och dricka upp senare.. varför vettefan...

Så kan det gå.



Kommentarer

  1. Fan vad nice Serpents Stout låter! :)

    Haha, bratsen fick the beer of their life. Undrar vad dom tänkte när dom väntar sig ljus lager och får monsterhumle.

    SvaraRadera
  2. Haha! Va de dig o din pappa som ja snackade om neither med? De va ju lite lustigt i så fall! :)

    SvaraRadera
  3. Haha, förmodligen! Vi satt precis vid baren och chillade. Rutig skjorta och feta brillor.. Trevligt att träffas, men hörde inte riktigt vad du sa.. ;)

    SvaraRadera
  4. Haha, syftar du på min skånska, eller hade du fått i dig en del redan?? Grattis i efterskott förresten.. :)

    SvaraRadera
  5. Hah, jag skyller på alla brunstiga humleknarkare som ramlade omkring där inne! Nämen, det var lite oväsen runt omkring där.. Tyckte du den var god då? Du såg rätt nöjd ut.. Tack tack! :)

    SvaraRadera
  6. Mjaou.. Kul att käket blev bra! ;)

    Man kan ju inte käka katt varje dag liksom..

    SvaraRadera
  7. Haha, ja förstår.. Men jo ja gillade den, men de va hemskt mycke honung i smaken. Det är inte heelt min grej.

    SvaraRadera
  8. Jag tror att vi delar uppfattning. Lite för snäll och lullig, men absolut inge dåligt. Lever dock inte upp till hypen..

    Önskade lite mer drag i den..

    SvaraRadera

Skicka en kommentar