Bryggning av PARISCADE

PARISCADE
american pale ale (på riktigt)


Satte igång i början av dec, och avslutade i slutet. En öl vi bryggde till min födelsedag, för att bjuda alla gäster på. Tänkte oss något okomplicerat och lätt. Inte för mycket alkohol och inte för hög IBU. Inte för ljus och inte för mörk. Tja.. något VÄLBALANSERAT helt enkelt ;)

Och så skulle den vara fruktig och härligt!

Så i humleväg blev det två säkra kort, 100 g Amarillo och 100 g Cascade (och litelite Nugget som bitterhumle). I maltväg la vi en bädd av pale ale malt och strödde på lite münchnermalt och crystal 100, bara för att det skulle vara något att bita i liksom. Använde US-05 som vanligt (så jäkla bekvämt att slippa göra förkultur..).


En betydligt mycket enklare och bekvämare bryggning än SVANTES RÖJPORTER. Och namnet då? Jo, det var frugans förslag: PA från Pale Ale, RI från amaRIllo och SCADE från caSCADE. Tyckte det lät fräscht och trevligt..

Min lilla bryggassistent ville vara med denna gång också. Fast nu var hon mer intresserad av att bada i jästunnan och äta yoghurt.. ;)


Hade beställt malten färdigkrossad från MaltMagnus (rekommenderas). Så det var ju bara att hysta i malten, köra igång maskinen och låta den sköta sitt..


Så här platt och stiligt lägger sig malten i en BrauMeister. Hells yeah..


Re-cirkulerade ca 3 liter vört för att det ska vara bra eller något (bättre utbyte? mindre grumligt?). Ska egentligen inte fråga mig, jag är liksom lite mer intuitiv i mitt bryggande. Visst, jag läser ölbryggningslitteratur jag med, men lär mig mer av att utföra saker. Det som funkar, det funkar..


Hällde även på ett par liter 80 grader C varmt vatten för att få ännu bättre utbyte. Värt att göra i vilket fall som helst eftersom en hel del vätska försvinner med den blöta malten..

Under kokningen satt vi och chillade, drack lite öl och käkade grönmögelost på pepparkaka. Gott.


Stången som sitter i mitten av BM funkar perfekt som hållare av humlepåsar. Så kan dom rinna av i lugn och ro medan man tappar ut vörten.


Kylde i vanlig ordning ner ett litet prov och mätte OG (1,056) direkt medan resten fick stå i badkaret en bra stund. (Tro mig, ölen blir inte dålig av det.. Men det är mycket möjligt att ölen blir bättre av en snabbare kylning.)

Den fick prutta på för sig själv rätt länge. Slängde i ett gäng humlepåsar efter 10 dagar eller så, och så fick den stå 10 dagar till. Ingen omtappning till sekundär här inte (och hitills har ölen aldrig blivit dålig).

Resultatet blev en öl så god att jag helst hade tagit allt själv! Malten bjuder på en trevlig munkänsla och brödighet medan humle gett ölen en lagom bitterhet och en massa apelsinskalssmak. Mycket citrus och härligheter. 6,1% alkohol slutade den på, och en IBU på 35.


Skål! Och ännu en gång levererar Svante en grymt snygg etikett, som för tankarna till disco och glam.


KALASBONUS!



Jo, jag bjuder för ovanlighetensskull på receptet också.

SIFFROR
OG: 1,056 (vilket var exakt vad vi siktade på)
FG: 1,010 (lite lägre än väntat)
IBU (enligt mina beräkningar): 35, men det ska man som alltid ta med en nypa salt när det gäller hembrygder.


MALT
4400 g pale ale malt
600 g münchnermalt
200 g crystal 100

Mäskade 60 min i 65 grader C. Kokade 60 min. 

HUMLE
5 g Nugget (14,2%) - 60 min
50 g Amarillo (10,7%) - 20 min (+ 1 krm protafloc)
30 g Amarillo (10,7%) - 5 min
50 g Cascade (7,6%) - 5 min

50 g Cascade (7,6%) - torrhumling 10 dagar (var på semester i annan ort)
30 g Amarillo (10,7%) - torrhumling 10 dagar

Primade med 1 tsk fruktsocker / 50 cl öl.

Kommentarer

  1. Jag har aldrig funderat på om utbytet blir bättre av recirkuleringen men det kan ju mycket väl stämma.. jag gör det framförallt eftersom de första litrarna är så grumliga. Efter att jag tappat av 3-4 liter så är min vört betydligt klarare än i början.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, säkert där jag fått det från och sen dragit nån slutsats.. ;) Men det skadar ju inte..

      Radera

Skicka en kommentar