Mikkeller Santa's little helper -10 vs. -11



Den här ölen var nog min favoritjulöl förra året, tillsammans med Hibernation Ale. Jag kunde gå en hel arbetsvecka och sukta efter den... Och visst fan är den fortfarande en favorit. Så jag börjar med detta: JAG GILLAR, mycket!

För mig är den nästan som en belgisk stout, utan att vara kolsvart. Det där mjuka, maltiga och mustiga som en stout har har även denna. Som De Molen Moi & Medogenloos - fast light...

En idé jag fick förra vintern var att spara fyra flaskor av denna julöl varje år (eller varje år den kommer på Systembolaget) och sedan jämföra dem mot varann. Släpps den varje år bör det alltså bli fyra stycken årgångar mot varann runt 2013... Men i år är det bara två.. :)

Let's.

Tian har en lite syrlig lätt doft när jag häller upp den, nästan som en geuze. Känns lite sträv, torr och lätt i smaken. Lite lam nästan. Som att något håller den tillbaka...

Elvan har en mjuk maltig fin doft som jag verkligen gillar och är mjuk, smekande och maltig i munnen. (Nästan erotiskt va? Kanske borde skriva tantporr...). Denna känns helt frigjord och som den ska.

När de börjar komma upp i temperatur kommer det fram lite russin, malt och apelsin i Tian, medan Elvan bjuder på en plötsligt doft av kaffelikör och cigarr. Mycket märkligt, men gott.

Tian har utvecklat en smak av pommerans och russin, men känns fortfarande lite otrevligt sträv i mun. Elvan fortsätter därmot vara mjuk och len. Smakar avslagen coca cola och julmust.

Jag tycker helt klart att Elvan var bättre, men med det sagt är inte Tian dålig.. Tänker fanimej fortsätta denna nya tradition så länge jag bara orkar. Det är ju faktiskt rätt intressant att känna hur öl utvecklas.. vare sig det går fram eller tillbaka.


Imorn ska jag upp till Umeå och koppla loss ett tag, så God Jul och trevlig fortsättning!



Kommentarer

  1. Jag röstar för att du tar med dig några av dina hemmasnickrade öl upp till Umeå och bjuder en avlägsen vän (Marias ölälskande kompis Karin) på dem. :D

    SvaraRadera
  2. Ah, nästa gång får de bli! Åkte hemifrån 0530 imorse, så jag är redan här. Du får höra av dig om du ska till sthlm.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar