Great Divide Belgo Yeti

Great Divide Yeti har hängt med mig ändå jag sen började uppskatta öl på en mer vansinnigt sätt och var en av de första ölen jag bloggade om. Den har varit en stabil punkt i min ölresa, och den smakar fortfarande lika gott!

Därför känns det viktigt för mig att även skriva lite om den senaste Yetin: Belgo Yetin!

Det är som jag förstår en vanlig Yeti där man bytt ut den vanliga jästen mot en belgisk jäststam. Och när det görs brukar det innebära att ölen blir lite kryddigare och fruktigare. Kan även bli lite "funky".

Precis som när jag drack Espresso Oak Aged Yeti slutade jag vänta in det perfekta tillfället och korkade jäveln mitt i matlagningen..

Great Divide Belgian Style Yeti (9,5%)

Mitt i pastakokandet och quornfärsstekandet häller jag upp den, och ja jävlar, det dyker upp SKUM på ytan av ölen!!

Och som väntat luktar den torkad frukt. Doften känns även snällare och elegantare. "Kryddlåda" dyker upp i mitt huvud (hemma hos mig ligger alla kryddor i en stor låda..), och lite mer "funky" saker som "ull" och "läder" sniffas fram. Sist men inte minst (och helt perfekt time'at) luktar den JULMUST! :)

Det första som slår mig när jag dricker den är att den känns snällare och lättare, men även mer värmande (trots att alkoholhalten är densamma). Välbalanserad är den verkligen; den rostade malten, humlebeskan och belgojästen trivs bra tillsammans. Den smakar farinsocker, torkad frukt, (övermogen) banan och JULMUST!

Det smakar rent ut sagt jävligt gott. Med belgojästen har besten Yeti blivit snällare och mer elegant. Och på något vis väldigt julig. JAG GILLAR verkligen!

Så, trevlig fortsättning och gå nu ut och njut av slasksnön!


Kommentarer