Vegetariska kroppkakor och lite öl

Visst är det väl så att riktig husmanskost börjar kännas gott och intressant igen? Förra veckan var det gubbröra och igår var det kroppkakor... och gott är det alltid (fast mina barn tyckte inte det)!

Jag hade tidigare uppfattningen att kroppkakor var något både svårt och tidskrävande, men det var verkligen långt från sanningen.

Till kroppkaksdegen använde jag:
ca 1 kg kokt potatis
3 dl vetemjöl
1 ägg

Som jag knådade ihop. Hur enkel som helst.

Kött äter jag inte, så jag fick hitta på ett vegetariskt alternativ. Fyllningen:
Kokade 1 dl gröna linser med 2 dl vatten och en halv buljongtärning i typ 15-20 min.

Sen fräste jag dem i smör med lite riven morot och en massa kryddpeppar. Hade gärna haft i lök också, men den var slut.

Sen var det bara att göra bollar, platta ut dem, fylla, baka ihop och sjuda/koka i 5 min.

Det blev 12 fina kroppkakor + ett par "bebiskroppkakor" som min dotter gjorde..

Jag öppnade en Nils Oscar Coffee Stout och serverade maten. Provade med både smält smör och lingonsylt till. Lingonsylt vann lätt!

Nils Oscar Coffee Stout (6,4%) var hur god som helst, mycket bättre än jag kom ihåg. Passade skitbra med lingon. Riktigt riktigt fin kaffedoft och smak, nästan läskade liksom. Den påminde i övrigt om deras Imperial Stout (den gillar jag jättemycket!), så jag undrar nästan om den står som grund. Nån som vet? Jag GILLAR iallafall väldigt mycket!

Om jag gör dem igen skulle jag nog göra både kroppkakor och fyllning saltare, plus utveckla fyllningen lite. Kanske persilja vore gott i?

Jag har även druckit två andra öl från senaste släppet (har varit barnsligt nyfiken av ngn anledning):

Nynäshamns Bötet 2009 (9,1%). Ja, jag hade inte riktigt förväntat mig en så jäkla bra öl, men det var den. Grymt maltig och smaskig. Beskan var aggressivare än väntat, men det är bara ett plus in my book. Precis så här vill jag ha mitt barley wine! Dagen efter gick jag ner till mitt lokala Systembolag och beställde två till. Yum yum! Jag superGILLAR!

Stone Old Guardian Belgo-Barley Wine (12%)

Hade läst så mycket negativt om denna att jag bara var tvungen att öppna den. Gillar orginalet hur mycket som helst, så jag var beredd på att bli besviken.

Men det blev jag inte.

Den både luktar och smakar som ett barley wine, fast ändå inte. Å ena sidan kryddig och vild, maltig och balanserad å andra sidan. Det är lite beyond liksom. Jag tyckte den påminde mycket om Nøgne Ø Red Horizon, fast åt light hållet och inte alls lika delikat och finstämd. Den kändes spretigare, livligare och tyvärr spritigare. Jag GILLAR, men jag tycker inte den var mogen just nu.

Jag tror att den tjänar på att stå ett tag innan man öppnar den. På måndag ska jag gå och beställa en flaska till och sen pula in längst in i garderoben.

Kommentarer

  1. härligt med kroppkakor (och öl såklart!!!) Jag brukar ha soltorkad tomat och fetaost i, det blir salt och gott, kanske inte så likt traditionella kroppkakor, men ja, GOTT!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar