Helgens ölande


Cigar City Big Sound (8,5%)
Efter att ha läst alla Kristophers hyllningar till (strong) scotch ale var jag ordentligt tänd på denna. Hade bara smakat scotch ale en gång tidigare (Braufactum CLAN). 

Öppnar och häller upp i två stora Riedel rödvinsglas. Snurrar och luktar. Väldigt inbjudande och fruktig doft av muscovadosocker, passionsfrukt. Aningen syrlig och kryddig, nästan belgisk. 

Överraskas över hur rostad den är. Smakar verkligen rostad malt! Annars är den len och fin, maltig utan nån särskild beska. Påminner lite om Coca Cola, på ett bra sätt. Muscovadosockret finns med även i smaken. En lång söt eftersmak ligger kvar länge i gommen.

Jag är inte helt övertygad. Den var väldigt god, men inte riktigt vad jag var ute efter liksom. Klart JAG GILLAR den, och nästa gång vet jag vad jag har att vänta.


De Molen & Midtfyns X-Porter (8,0%)
Luktade först väldigt humligt, riktigt angenämt men samtidigt lite fel (enligt mig). Hade hellre mötts av en tjock maltig doft.. Smakade som att tjoffa in ett kg bitterchoklad i käften, ungefär. Inte riktigt OK. Den var för kall och fick stå en stund...

Nästa gång jag luktade tyckte jag det var "blöt hund i hiss", ingen favoritlukt direkt. Smaken var fortfarande en bomb av rostad malt och bitterchoklad.

Den blev bättre ju varmare den blev, men den var fan inte nå enkelt att avsluta. Och inte kommer jag köpa den igen. Hade förväntat mig mer med De Molen på etiketten. Nej tack, JAG GILLAR EJ.


Gulden Draak (10,5%)
Luktar vid upphällning ungefär som diskmedel med "citronsmak". Liksom kemisk citron. Smakar så där gott och lätt som belgare oftast smakar. Skulle passa väldigt bra i tryckande värme mitt på sommarn tror jag. Med en så pass söt eftersmak och ettrig kolsyra skulle den bli som en schyst drink liksom. 

Helt OK öl, men jag köpte den mest av nostalgiska skäl (min pappa köpte en låda sånna här till nån jul i början av 2000-talet). JAG GILLAR, av nostalgiska skäl som sagt.


North Coast Grand Cru (12,9%)
Ljus som en folkis från Lidl. Doftar väldigt lätt av honung och trevligheter, snyggt liksom. Smakar förvånansvärt maltigt och mastigt, man blir lite lurad av den vackert ljusa färgen. Sen blev den nästan lite tropisk. Delikat liksom. Vet inte hur agavenektar smakar, men jag föreställer mig något exotiskt och tropiskt (troligvis är det ej så). 

Den var väldigt fin, och jag tror man tjänar på att spara den till en grillkväll i sommar. Tänk dig välgrillad vit fisk fylld med vitlök och örter med denna öl som dryck. Yummy!

Kommentarer

  1. Åh.. Big Sound. Den är fantastisk enligt mig. Tur jag har två i skafferiet.. :D

    SvaraRadera

Skicka en kommentar