Skumfredag...

Ja, alltså skum som i det som oftast finns på toppen av öl. För igår blev det två öl, och i skummets värld var dom ljusår ifrån varann...

De Molen Mooi & Meedogenloos (helt jäkla omöjligt att stava!)
"vackert och skoningslöst skum-monster"

Kan börja med tre korta saker:
1) Min flaska var på väg att explodera i garderoben, det hade börjat pysa ut öldroppar från den. Så KOLLA TILL ERA!
2) Belgian strong ale klassas den som, men den är i en helt egen värld, typ belgisk imperial stout.
3) Den var riktigt jävla god!

Korken flög iväg innan jag ens fått av agraffen. Sedan sprutade den ut skum skum skum skum.. i flera minuter.

Näsan bjöds på en grymt fint upplevelse. Tung och tjock doft. Blandning av lakrits, vaniljglass, rostad malt och jord. Fint balanserad mellan syrlig och fruktig.

Väl i munnen blev man lite förvånad, för den var rätt lätt ändå - fast samtidigt tung liksom. Syrlighet och rostad malt dansade hand i hand och bjöd in muscovadosocker och torkad frukt. Avslutades med en fin beska, som höjede upplevelsen ännu mer.

Oerhört välkomponerad och farligt lättdrucken belgostout på 10,2% (som köptes för 99,60 kr i mars på Systembolaget). GILLAR som fan, lätt värd!


Nästa öl var som sagt ljusår ifrån i skumväg. Ingen skum alls nästan.


Nørrebro Bryghus Little Korkny Ale (12%)
"barley wine monster från danskarna"

Danskarna känns som riktigt kompetenta barley wine-bryggare. Återigen får man uppleva en resa till öl.

Hällde upp och fick ett stort luftigt skum, som försvann innan flaskan var tom. Sisslande små bubblor i en disig brun vätska var allt som fanns kvar..

Doftade spritigt och maltigt. Hittade allt möjligt med näsans hjälp: baklava, tomatjuice (!!), bröd och bittermandel.

Munnen kände den bitiga hettan från spriten. Hittade även här bröd, men även rostad malt. Den kändes riktigt torr, samtidigt som den var rätt söt (typ alkoholsötma).

Till en början gillade jag den inte riktigt, det var något som liksom stack ut på fel sätt. Men ju varmare den blev desto mer gillade jag den. Den smakade mindre öl än någon öl jag druckit på länge, på ett bra och spännande sätt. Jag GILLAR


Givetvis somnade jag i soffan med ett halvt glas kvar... ;)

Kommentarer

  1. Haha.. Jäkla sömntuta! Ser gott ut det där. Får kolla min "Merdlogenblölö"... Tur att det inte finns soffor att somna i på mässan :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar