Det blev nåra goda i helgen...

I fredags var återigen på besök hos min vän Thomas, och drack ett par goda öl. Med mig hade jag den andra flaskan från Uinta som släpptes i somras, Labyrinth.

Men kvällens första öl var något lite lättare, en öl jag tydligen hade helt fel uppfattning om.

Black Rooster The Hoptimizer (6,5%)
Jag hade fått för mig att den skulle vara som To Öl's First Frontier, som jag inte alls var förtjust i. Blev förvånad över hur mörk den var (asså, för att va IPA), hur fruktig den var och hur lättsam beskan var. Jag GILLAR, men fan 50 spänn för en flaska är väl ändå att ta i?

Istället för att vänta tills våra smaklökar var avdomnade och omdömet bortblåst tog vi den stora rackarn tidigt på kvällen.


Uinta Labyrinth (13,2%!!!)
ekfatslagrad black ale med lakritsrot
En öl på 13% i en stor jävla flaska, vad tänker man då? Är det typiskt amerikanskt, the bigger the better? 

Tur man har kompisar man kan dela den med...

Etiketten är snygg som fan, flaskan ser påkostad och exklusiv ut. Innehållet då? Det krämiga skummet har en vacker färg av kaffemedmjölk, Doften är helt makalös, mustig, mastig och beroendeframkallande. Choklad och malt sticker ut mest.

Smakar liksom oerhört välbalanserad, den bara VAR. Sötlakrits kom fram när den kom upp i värme. Sanslöst lättdrucken. Tog inte lång tid för oss att få i oss ett glas var. Som sagt beroendeframkallande, man satt där och sippade och funderade.... Japp, jag GILLAR denna som fan. Lätt värd sitt pris (ca 180kr)


Mikkeller Vesterbro Toilet Bajer (6%)
belgisk wit med bajsande hundar på etiketten, vafan...
En wit med en massa jäkla kryddor (apelsinskal, korianderfrön, grön kardemumma och nån peppar). Vi skämtade lite om att dom måste ha råkat vräka i halva kryddskåpet i en brygd, sen bara ryckt på axlarna och typ "Ah, vafan ska vi döpa den här till då?"... Toalettbajsaren kallade vi den iaf.

Doften är som en wit ska, fast lite extra citrus, en liten pepprighet och en ton av kardemumma. Smakar gott och fräscht, och kryddningen märks av även i smaken. Ingen särskild öl egentligen, fast ganska god. Jag GILLAR, men skulle inte köpa den om jag såg den.

Vi avslutade med en Coopers Vintage Ale 2010, men den var så intetsägande att jag inte tänker skriva mer om den. Sen somnade jag i Thomas soffa...

Fortsatte på lördagen. Födelsedagsfest hos lillebror. Med mig har jag BrewDog Abstrakt 06 och Mikkeller/Three Floyds Ruggoop. Och vännen Joel har med sig Nøgne Ø Red Horizon bl.a. 

Episkt!

BrewDog Abstrakt 06 (11,2%)
svart IPA i deras koncept serie
Härlig humledoft, som att sticka näsan i en nyöppnad påse humle. Smakar citrus och lakrits. Beskan kändes rätt mild i min mun. Inte så himla imponerande, men riktig god. Jag GILLAR.


Mikkeller/Three Floyds Ruggoop (9,5%)
rye wine med ful etikett
Även denna öl överraskar mig. Hade föreställt mig en mörk och kraftig öl som skulle sticka ut MASSOR och möts av något helt annat. Doftar nyskalad "kryddig" mandarin. Smakar som den luktar, kryddigt och mandarin, med lite rågbröd i bakgrunden. Väldigt snäll och balanserad. Riktigt jävla bra! Riktigt jävla fin! Jag GILLAR som fan, lätt värd 199 kr!


Drack även Thisted Black Ale, som inte riktigt föll mig i smaken - lite för spretig liksom. Red Horizon, som smakade som jag kom ihåg. Himla fin. Nils Oscar Jubileum 15 öppnades efter en timmas cigarr-rökning, och det var rätt dumt. Smakerna verkligen inte fram.... ;)

Det var en trevlig helg, tack alla ni som förgyllde den!

Kommentarer

  1. Ååååh nu blev jag sugen på Labyrinth!

    Riktiga kanonöl verkar det som!

    SvaraRadera
  2. Hoppas det finns fler Ruggoop kvar på Ölbutikken på onsdag, vill verkligen ha!

    SvaraRadera
  3. @Kristopher, hittar du den inte där kan du ju privatimportera från Brill! :)

    Både Ruggoop och Labyrinth var oerhört välbryggda tyckte jag. Liksom självklara i sin glans...

    SvaraRadera
  4. Jag gillar också The Hoptimizer men den är inte värd 50kr. Jag har köpt 3 st nu och det är ju 150:-. Fattigare kan man ju bli på andra saker.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar