Kallholmen Levande Lager, tre olika Amager och annat gott!

Hade en väldigt trevlig ölkväll/natt med Thomas i fredags. Hade värmt upp med en Dale's Pale Ale och en Drakens DIPA på eftermiddagen. Draken smakade mycket bättre denna gång, var helt på humör för överdådigheten hos en DIPA.

Jag hade med mig den sista flaskan Senor Amarillo och en flaska SN Bigfoot 2011. Thomas bjöd så klart på en massa guld från sin magiska kyl.

Kallholmen Levande Lager var jättegod! Fin fällning i glaset, mustig russinaktig smak, en sötaktig maltig doft. Riktigt fräsch och färsk. Jag GILLAR.
(Jämförde för skojs skull med en Norrlands... Hahaha, mycket komiskt.)


Amager Galanthus Nivalis (fast jag kallade den Galaxtus!)
ett barley wine i engelsk stil lagrat på portvinsfat
Korken luktar precis som en vinkork, vilket först satte lite skräck i tankarna; "Är den defekt?". Skummet försvann några sekunder efter att vi hällt upp den. Den luktade brödigt som en champagne, tungt maltig och mycket bourbon (vanilj). Den var ganska fräsch och lättdrucken, smakade syrligt och samtidigt sött. Vi hittade en doft av "kaffe som torkat i kaffekoppen" och sedan lite råsockersirap.

Väldigt värmande var den också. Passade bra den kvällen, då vädret var rätt ruggigt! JagGILLAR!


Sierra Nevada Bigfoot 2011
klassiskt amerikanskt barley wine
Luktade malt och "unken humle" (på ett bra sätt liksom). Rätt blommig också. Smakade mycket humle och mycket malt. Den hade en rejäl och härlig beska och sedan en lite jobbig ton av alkohol. Lite tveksam till denna, alltså den var ju väldigt god men inte särskilt imponerande. Jag GILLAR lite lojt.


Stuise Ignis & Flamme
en tolking av De Molen Vuur & Vlam
Vuur & Vlam är (tillsammans med Great Divide Yeti) en sån där öl jag skulle kunna "leva på" resten av livet. Stor favorit med andra ord... Så vad tyckte jag då om denna tolkning?

Att den luktade som en IPA var det första jag konstaterade. Aprikos, citrus, "bra sunk" och lite sockersyrlig. Den smakade gott och härligt tropiskt varvat med citrus, men förstördes av en torr och sockrig eftersmak.

Svårt att INTE jämföra med orginalet, och då faller tyvärr denna Ignis & Flamme.... Fortfarande god dock. Jag halvGILLAR

Amager Rugporter
starkporter med 16% rågmalt
Herregud, denna var så jävla god alltså! Luktade så jäkla mustigt det bara går. En blandning av malt malt malt, omogen frukt, ugnsbakad citron (haha, ELITNÄSA!) och sötlakrits. Smaken var en blandning av rostad malt, sötsyrlig melass, sötlakrits, åker och brödigt tuggig råg.

Kvällens bästa utan tvekan. Fyfan vad jag GILLAR!!


(Vid det här laget var klockan rätt mycket och vi rätt lulliga, och glömde båda två att ta kort på sista ölen)


Amager Dicentra Cucullaria
flamlänsk red ale lagrad på Bordeaux-fat i 7 månader

Luktade främst härligt syrligt suröl. Hittade även smör och vanilj i doften. Smakade syrligt men inte surt, vanilj, damm och hade en ettrig kolsyra höll den fräsch. Den var riktigt god och jag GILLAR.

Klockan närmade sig två-slaget och fylleätar-magen kurrade. Så jag tog cykeln och rullade ner på stan, tryckte i mig en portion pommes för att sedan vingla hemåt.. ;)

Tack Thomas för en superkväll!

Kommentarer

  1. Låter grymt trevligt. Beskrivningen av Rugportern gjorde mig grymt sugen :P

    Även BigFoot är jag bra sugen på dock. Du skriver att den är humlig och det brukar ju inte barleywines (de jag provat) vara riktigt utan de brukar väl mer vara just maltdominerande? Låter spännande iallafall! :)

    SvaraRadera
  2. Bigfooten är väl som mest humlig och så när den är "färsk", sen går den över till att bli mer typiskt barley wine :)

    Rugportern var ruggigt god! Ser jag den igen blir det att packa armarna fulla!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar