Hynda Snälla, ge mig Gammal Stock...

..och Södra Halvklotet Skörde, Episka Vertikala 101010!

Min pappa fyllde år (och fick sin 1,5l Tripel Karmeliet) förra veckan. Vi hade köpt en massa goda ekologiska (möjligvis även biodynamiskt odlade) grönsaker som skulle bli KÄK. Samtidigt som det blev käk passade vi på att prova lite ny och gammal öl.


Började med den mest komiska ölen jag kan komma på; Norrlands Guld Ljus. Ser ut som ett kissprov i en liten gullig flaska. Smakade rätt lite, och liksom helt OK.

Försökte sedan tämja Draken, fast utan framgång. Var absolut inte på humör för en DIPA.

Vi delade på St Eriks Skördeöl, Sigtunas Harvest till maten - och var alla rätt nöjda med dem. Lite knäckiga och lätta, goda och trevliga.

Efter maten plockade jag ivrigt fram Stone Vertical Epic 101010, som jag slagits med en gång tidigare. Nu med lagom seriösa kommentarer... ;)

Stone Verical Epic 101010
"honungsbestruken sommaräng i skymningen"
D: Vitt vin, belgo, ljust råsocker, champagne-brödig, läder
S: Ettriga bubblor, fräsch, lite syrlig - lite söt, tugga på läder, honung

"Jesus ger ölen dess gyldene smak"

Och jag vette fan.. Den var inte riktigt bekväm att dricka liksom.. Lite jobbig... gillar eller ej? Jag GILLAR INTE


Sierra Nevada Southern Hemisphere Harvest
"Tryffelaktig lukt på de tre tårna. Badsalt"
D: Humle (duh!), ananas och parfym
S: Grymt fin beska, härlig humlesmak, förvånansvärt lätt och uppfriskande

"bra, men var finns själen, egenheten saknas"

Jag GILLAR iallafall... Den var god och trevlig. Tillsammans med en bit god Gruyere var det till och med makalöst trevligt!


North Coast Old Stock Ale
"lite som ett kolsyrat rött botyris (sånt där mögel)"

(glömde tydligen ta bild!)

D: Syrligt, vanilj, bränd karamell, bourbon, nougatglass
S: Mustig, söt, bränd karamell, GOD, fruktig, lönnsirap, torkad frukt. Balanserad!

"Stabilt, mörkt och med en snäll beska"

Jag GILLAR VERKLIGEN


Nu var det dags att röka garre. Svanten hade med sig tre stycken Zino Platinum Scepter Series Chubby och till dem tänkte vi att Bitch Please skulle passa "like a glooove!". Eller? :)


Tja.. Det blev ingen vidare recension. Jag smakade den innan cigarren, och föll inte direkt för whisky-rökningen (vilket inte är så konstigt då jag helst dricker irlänsk whiskey). Fann iallafall Rök, godis och färsk frukt i doften, vilket makes sense med tanke på vad dom haft i den. Smaken dominerades TOTALT av röken och bakom den hittade jag lite lakridsrot.


Och den supertotal dog i sällskap med cigarren, som dock var riktigt mysig och god.

Behöver jag säga det? Jag GILLAR INTE, men samtidigt ser jag fram emot att ge den en chans till.

God natt liksom...

Kommentarer