Hemlagad indisk festmåltid!



Min "svärsyster" fyllde år och jag blev ombedd att laga en stor indisk middag som present, och det gjorde jag så gärna! Länge sen man stod i köket så länge, hade så många kastrullen och stekpannor igång och samtidigt hade sån koll... Hur härligt som helst!

Indisk mat är oftast rätt tacksamt att laga, för det första blir det enorma häftiga smaker och för det andra är det liksom "husmanskost" och väldigt enkelt. Det enda man behöver är lite tid för att låta smakerna komma in ordentligt...


MENY
- Raita-sallad (yoghurt med mynta och sallad)
- Aloo Gobi (potatis och blomkålsgryta)
- Tandoorilax (efter eget huvud)
- Lobhia (gryta med svartögda bönor)
- Ris
- Stekt bröd (inte indiskt alls, utan eget påhitt)

Lohbia

Recept på Aloo Gobi och Lobhia hittade jag i Indiska Kokboken av Ove Pihl (kan man säkert hitta begagnad om man letar), men å andra sidan finns det säkert ett par tusen olika recept på nätet. Aloo gobi är liksom SÅ vanlig.

Aloo Gobi

Raita är skitenkelt (som sagt, allt är enkelt! ;) )
Ta en kruka färsk mynta, hacka i den i ett 5-6dl naturell yoghurt (tills du är nöjd med smaken). Piffa upp med lite chilipulver och lite salt. Lägg sedan i en tomat eller två, typ en halv gurka och kanske lite isbergssallad. Låt salladen stå ett tag sen. Jag lät min stå rumstemperatur i 2 timmar, sedan i kylen i 30 min.


"Tandoorilaxen" jag gjorde är den enklast möjliga (igen, ENKELT!).
Ta 1 kg lax, skär den i 1-2 cm breda skivor. Blanda 2 msk tandoorikrydda (jag använde en kryddmix från Rajah) med 4 dl meze yoghurt, en skvätt olja, lite salt och 1 kryddmått vitlökspulver. Blanda väl och lägg sedan i laxen. Låt stå så länge som möjligt. Vissa gånger har jag låtit det stå i kylen över natten, denna gång fick det stå 2-3 timmar i rumstemperatur.

Sätt ugnen på 275 grader C och GRILL...!

Vräk ut allt i en ugnsfast form (gärna gjutjärn!) och lägg på lite grovt hackad rödlök och grön paprika (mest för att det ser snyggt ut). Grilla i ugn tills yoghurten ser lite bränd ut.


Mitt stekta bröd är den enklaste (jajajaja.. jag tjatar!) formen av bröd.

Blanda ut ett halv paket jäst med 2 dl ljummet vatten (37 grader C alltså). Rör i en skvätt olja och en nypa salt. Sedan 5 dl vanligt mjöl. Knåda tills degen känns som en kallsvettig lite plufsig mage... ;)

Låt degen jäsa minst 30 min. Sedan delar du upp den i 8 bollar som du sedan plattar till. Värm upp en stekpanna (gjutjärn!) och stek bröden tills det börjar få lite bruna fläckar.


Till allt detta gott drack jag även gott; Jämtlands Hell (för första gången på säkert 8 år, och blev glatt överraskad. Jäklar vad god den var...) och en Nynäshamns Landsort Lager(också riktigt bra, men inte lika bra som Hell)

Kommentarer

  1. Aaaaah, jag ser bestick på bilden! Till indisk mat? Fy skäms!

    (I kid, I kid)

    SvaraRadera
  2. Kulturklatschen blir kanske lite väl stor om man ska limitera besticken till högerhanden och skedar!

    SvaraRadera
  3. Hahaha, räcker det inte att min ettåring käkar med nävarna? ;)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar