Grotesk ölhunger efter en vecka på Kreta...

Har under en vecka levt på den ljusa och ganska smaklös grekisk lager som ingick i all-inclusive. Vettefan vilken sort det var, men jag får en känsla av att alla är typ same same. Dock inget större fel på ölen, förutom avsaknaden av smak dvs. Utöver det var det fantastiskt. Mina barn fick bada hela dagen, och regler och rutiner kunde glömmas för en stund..



Köpte med mig lite grekiska "delikatesser" som jag ska "njuta" av med nån ölintresserad vän (Thomas?). Köpte även nån grekisk typ av sprit...


Kollar man upp dem på Ratebeer ser man att betygen är rätt "snåla", och det är liksom skrattretande att detta alltså var dom två öl jag tyckte smakade MEST (av dom jag drack).

Längtade innerligt efter en Yeti under hela vistelsen, och tog en direkt när jag kom hem. Resan hem var periodvis ett helvete så det var jag värd...

Dagen efter fortsatte jag med höjdpunkter som Espresso Oak Aged Yeti (9,5%), som även fick gosa med lite vaniljglass. Det var otroligt gott! The fundamental blackhorn (11%) var ingen höjdare alls, efter halva glaset hällde jag ut den. Inte värd att drickas helt enkelt. Provade även vår nyaste hembrygd, FOLKSPRILLRAN, en brun saison på 5%. Riktigt trevlig, utan att sticka ut. Funkade skitbra till mat, i detta fall gubbröra, sallad och kallrökt lax.

Dag nr tre blev en riktigt härlig öldag! Bjöd min systers kille på Dale's Pale Ale (6,5%) och BRONXENG IPA (6,6%), vilka han uppskattade rejält. Han blev sugen på att haka på till Öl och whisky-mässan till och med..

Sedan begav jag mig till Thomas för lite ölsnobberi! "Ah, äntligen" sa då ölmagen :D

Thomas satt redo med en burk Maui CoCoNut Porter (5,7%)
"porter med rostad kokos från Hawai"
Fruktansvärt ful burk, och väldigt fult att blanda stora och små bokstäver. Men ölen var riktigt god, nästan så att den var bäst den kvällen. Den hade en härligt rostad doft med godis och lakrits och även lite bourbon. Smakade riktigt fräscht rostat och mycket mer än öl på 5,7% brukar. Avslutades med en sötaktig god eftersmak. Riktigt välsvarvad helt enkelt. Yes, jag GILLAR!

Struise Stillwater Jaded (10%)
"dark belgian strong wheat ale"
Intressant stil på ölen. Doftade först bara syrligt, sedan kom portvin och malt fram blandat med sprit. Munnen möttes av smaker som bränt socker, plommon och marsipan. Men den blev aldrig fantastisk liksom, som Thomas sa den kvällen "den kom aldrig över kullen". Visst, jag GILLAR, men den är inget givet köp om man säger så.

Sedan var det dags för ölen jag tog med

Uinta Crooked Line Cockeyed Cooper (11,1%)
"bourbon barrel barley wine ale" (försök säga det efter ett par starka öl!)
Oh jävlar vad den doftade gott alltså! Riktigt mäktig, stor och intensiv. Förförisk blandning av godis, bourbonfat, fikon och frukt. Men smaken då? Hade riktigt stora förväntingar när den den skulle möta strupen... Och fan, den stod inte upp mot dem. Jäkla god öl dock. Söt malt, vanilj, fikon och liksom tropisk. Fin munkänsla, lättdrucken och riktigt vackert röd. Väldigt god, och jag GILLAR, men definitivt inte prisvärd.

Thomas rotade djupt i ölkylen och drog fram en av de första öl han köpt.

Amager Hr. Fredriksen (10,5%)
'"en grym imperial stout (som så vitt jag förstår inte bryggs längre)"
Amager alltså, fasen vad jag gillar dem! Aldrig blir man besviken, ofta blir man hänförd. Är det mitt favoritbryggeri kanske? I donno... Anyways, ölen!

Julmust var det som slog mig mest när jag doftade på den. Lägg till fat, torrt rött vin och russin så har du min näsas upplevelse (typ iaf). Munnen fick även den en stänk av julmust, men inte lika tydligt. Russin hittade jag också, och lite sötlakrits. Men den bästa med den var den lååånga trevliga eftersmaken av kaffe.. fan vad gott! Jag GILLAR!

Här tyckte jag att det var en god idé att gå ner till 137ans kök och bar och ta en öl eller två.

Det blev en Dugges Bollox! (7,8%). En av mina första IPA-kärlekar. En stabil svensk IPA kort sagt. Jag GILLAR.

Avslutade kvällens ölande med en Samuel Adams Imperial White.
Jag gillar konceptet att pressa gränserna, men den faller lite mot slutet. Lite för mättande, tjock och sötsliskig. God öl och vacker öl, fast den sticker inte ut ordentligt och jag skulle nog rekommendera att man delar på den här. Pja.. jag halvGILLAR...

Puh.. Nu är jag mätt till nästa helg iaf! ;)

Kommentarer