En OriginAle på IPA-dagen.

Fast det slank ner nåra andra också...

Var ute i Ytterjärna vid Kulturhuset idag och fikade, chillade och köpte färska fina grönsaker. Rekommenderar verkligen, om ni har vägarna förbi.

Blev rätt förvånade när jag stod i kaffét och såg att de hade en del Nynäshamn, Mikkeller och Hantverksbryggeriet där.. Så paff att jag inte kunde låta bli att ta en till mackan.

Det fick bli en Brännskär Brown Ale, som var förvånansvärt lätt och trevlig. Välskapt helt enkelt.

Senare på dagen tog jag cykeln till Thomas för att lämna hans öl, och även prata lite öl och ölbryggning. Han bjöd så klart på dryck.. ;)

Började med en lite halvgammal Hardcore IPA (köpt i januari). Humlearomen hade försvunnit och kvar var ett lite tunt barley wine, typ. Helt OK, men den var bättre "färsk".

Det andra ölet han bjöd på var en total överraskning, Sigtunas Harvest Ale. Blev lite tagen på sängen (igen!). En knäckig och kola-aktig öl med en lite jordig ton. Fint amber/brun, och riktigt lättdrucken. Riktigt god för fan!

Djævlebryg OrginAle Darwinian IPA
(här i sällskap med andra brittiska storheter, bl.a. Arthur C. Clarke)

D: Fuktig jordkällare. Persika, russin, marsipan, apelsinskal. (Jag frågar frugan, som jag brukar kalla för "näsan"; marmelad, bränt råsocker, typ något man ska dricka på julen, säger hon.)
S: Malt & humle i en balanserad och snäll blandning. Fruktig och lite torkade fikon. Lite sprit, men inte alls tung nånstans. Snäll beska som avslutning. JAG GILLAR (men den som förväntar sig en DIPA i amerikansk stil ska nog passa sig)

Och vad äter man till det? Jo, (förkokta) rödbetor i ett vitlöks- och örtsmör gratinerat med fetaost, med en bönsallad toppad med härlig närodlad surkål!


Vad drack och åt ni på den "internationella IPA-dagen"? :)

Kommentarer