Valborgsölande med Dugges Idjit och De Molen Vuur & Vlam

Var på Systembolaget på morgonen och hämtade ut några beställningar, samt köpte några Yeti's. Hade beställt några Vuur & Vlam och en del Nils Oscar.

Till lunch grillade vi korv och drack snarriga belgiska fruktöl (bl.a. Früli, som min fru tyckte var god för att den inte smakade öl!).

Till matlagning drack vi en vanlig Hoegaarden, och jag överraskades över att den fortfarande smakade riktigt gott. Sist jag drack den var innan min riktiga "öl revolution"...

Mat blev rostas och lax med en fräsch potatissallad. Dryck: Flying Dog Pale Ale, som är jäkligt stabil helt enkelt. Öl av den typen skulle man ha ett helt gäng av..

Efterrätt fick Dugges stå för.

Dugges Idjit!
grymt maltig imperial stout


Grym kaffedoft, manlig maltbas. Påminner om rödvin i både doft och smak. En tjock smekande vätska, utan en skymt av alkohol. Mycket lättdrucken och behaglig. Kände ingen humle i smaken alls, bara malt malt malt, och lite lakrits!

Mycket imponerande svensk imperial stout!

BETYG: 3+ (BRA, med stjärna i kanten)

Efter denna härlighet gick vi ut och lekte. Och när vi kom hem hade jag en stund för mig själv med Vuur & Vlam.

De Molen Vuur & Vlam
- en superfruktig IPA maskerad som applejuice!


Blev chockad över skummet, har inte sett så mycket skum sen jag lekte med brandsläckaren!

Slås först av en unken bröd-doft. Går över till citrongräs, mycket tropisk frukt och godis (som en nyöppnad påse Tutti Frutti Passion). Även lite tvål finns med där. Mycket förförisk och förhäxande doft, kanske en av de mest intressanta dofterna jag känt på en IPA.

Ser ut som lite gråbrun äppelmust. Grumlig och väldigt oinbjudande.

Smaken är inte lika speciell som doften, men fortfarande på en väldigt hög nivå. Mycket humle, lite sirap och lite äpple, med bubblor som ett mineralvatten. Söt besk eftersmak ligger kvar en bra stund.

Sen vill man åt doften ännu en gång!

BETYG: Kan inte ge annat än 4 (SUPER)

Kommentarer