Panil Barriquée Sour var riktigt god!

På fredagar brukar jag och Thomas ta med ett par öl var till jobbet och sitta kvar en stund. Igår tog jag med mig en Señor Amarillo och även denna Panil flarra.

När jag fyllde år i vintras fick jag ett par röjiga öl i snygga flaskor av min bror, sånna öl han tänkte att jag aldrig skulle köpa själv. Vilket är korrekt. Fick två olika Panil och en Oude Kriek Schaarbeekse.

Thomas hade med sig två hembrygder (Yer Oot Yer Face och Bloody Wheat) och en La Trappe Quadrupel.

Började med Amarillo ölen. Doftade godis och humle, härligt brun färg, smakade gottigott med en lagom snäll beska. Svårt att vara opartisk när man bedömer en egen öl, men av mig får den betyg BRA (3)

Vidare till Panil Barriquée (sour)


Blev förvånade över hur mörk den var när vi hällde upp, mörkröd och mastig. Lukten bedrog en lite, luktade som att den skulle vara übersur. Smaken var dock väldigt behaglig, syrlig så klart, men alldeles perfekt. Och när flaskan var slut önskade vi nästan att vi hade en till... Betyg: MYCKET BRA (3+)

Yer Oot Yer Face är en porter som lagrats med spån från en skotsk whisky-tunna. Och det märks tydligt, både i doft och smak. Inget för den som ej uppskattar en wirre ibland, men inte heller helt övermäktigt mycket wirre. Doften är stor som fan och härlig, fyller typ hela näsan och munnen på ett andetag. Skummar fint och har en helt fantastisk kropp. Bra jobbat! Betyg: BRA (3)

La Trappe Quadrupel
en härlig best


Har druckit den tidigare ett par gånger, och aldrig blivit besviken. Har väldigt svårt att beskriva den dock. Värmande härlig dryck. Räcker det kanske att säga att den smakar gott, mycket gott? Betyg: MYCKET BRA (3+)

Bloody Wheat bjöd på en fräsch avslutning. Riktigt rivig beska i en lättdrucken öl med en fin ton av blodapelsin. En öl jag hoppas Thomas brygger varje sommar nu framöver! Betyg: BRA (3)


Kommentarer