Chocolate Yeti vs. Oak Yeti

Alltså, att trycka i sig två 650 ml yeti och en liten Ibbe Ale runt kl 15 en fredag efter en tung vecka kan ju vara lite vådligt..

Fast, jag var ju inte ensam. Vi var ju faktiskt TVÅ pers! Sällskapade som vanligt med Thomas :)

Eftersom dom håller på och bygger om vårt kontor fick vi liksom anpassa oss efter det. Vi dukade upp dessa två jättar där det fanns plats, dvs med utsikt över mattgubben. Han jobbade så att svetten droppade, medan vi njöt av god öl. Kändes VÄLDIGT fel till slut.. ;)

Great Divide Oak Aged Yeti
- balanserat ekmonster!


Min sista flaska av denna mumsiga dryck. Tillfället kändes väldigt rätt, den försvann inte i en dimma med en massa annat gott - vilket den gjort alla andra gånger jag druckit den.

Doften är STOR. Vaniljlig ek, choklad och kaffe, och söt mint, liksom polkagris. Den utvecklas hela tiden, upp och ner - fram och tillbaka. Riktig njutning!

Svart som en vinternatt med ett jäkligt inbjudande skum. Lägger sig fint på glaset när man snurrar, och rinner LÅNGSAMT ner som olja.

Smakade så klart ek och vanilj (duh!) med en väldigt lagom beska. Känns väldigt gediget och välkonstruerat liksom. Thomas pratade hela tiden om läderbälte, och visst lite läder är väl aldrig fel? Det kan jag gå med på... ;)

BETYG: 4 (SUPER!)

Chocolate Oak Aged Yeti då? Ingen bild? Inget babbel?

Den är ju svinigt god, men i min mun kändes den väldigt obalanserad och spretig efter en Oak Yeti. Alltså, den var liksom ganska mycket sämre i jämförelse med ekversionen. Det går inte riktigt att betygsätta "ärligt". Kan ju nästan säga att den krockade lite med en större bil och blev mos..

Fast en sak jag gillade väldigt mycket med den var den lilla chilin dom hade pillat in. Som en liten härlig retsticka i gommen, ganska långt ifrån den stora maltiga yetin.

Om dom dyker upp på Systembolaget igen lär jag köpa två Oak Yeti istället för en av varje.


..smart som jag är fortsatte jag kvällen med en halv SKA Decadent DIPA (som liknar barley wine mer och mer) och en halv Avery DuganA. Somnade rätt gott sen...

Kommentarer